Her er Brage-vinnerne

Lars Saabye Christensen vant Brageprisen i klassen for skjønnlitteratur for "Magnet".  Om boken skriver juryen:  Lars Saabye Christensen: Magnet, Cappelen DammMed Magnet leverer Lars Saabye Christensen…

2x

Lars Saabye Christensen: Magnet, Cappelen Damm
Med Magnet leverer Lars Saabye Christensen en typisk Lars Saabye Christensen-roman, men samtidig også ikke. Her er et oppkomme av ideer, dette er skriveglede og alvor. Det som starter som en oppvekstroman og en kjærlighetshistorie, endrer snart form og blir en velskrevet murstein full av referanser og samfunnskritikk. Med en forkjærlighet for pussige hovedpersoner med sjarmerende navn, tar forfatteren oss med inn i annen verden. Temaene er seriøse, men allikevel er det noe komisk i alvoret, både i formuleringer og observasjoner. Her er tunge temaer og lett språk, og dialoger som på mesterlig vis lar personene tre frem for leseren gjennom samtalene de fører. Saabye Christensen peker på tidstypiske elementer, alt deilig gjenkjennbart. Samtidig gir forfatteren god plass til refleksjon. Hovedpersonen går på akkord med det han vil på grunn av kjærligheten, men hvilke konsekvenser har det for et menneske i det lange løp?

Kjell Ola Dahl fikk Brageprisen for beste krimroman i 2015.

Kjell Ola Dahl: Kureren, Gyldendal Forlag

Kureren er Kjell Ola Dahls tilbakevending til krimsjangeren, og en historisk krim av høy kvalitet. Hendelser under andre verdenskrig danner bakgrunn for en fortelling på to tidsplan; krigsårene og 1967. Avstikkere til vår egen tid inkludert. I 1942 er de to venninnene Ester og Åse unge voksne. Ester, som er jødisk, må rømme til Sverige etter at en angiver nær har fått henne i tyskernes klør. Åse har barn med en motstandsmann «på skauen», men en gammel venn fra hjembygda entrer også scenen. Like etter blir Åse funnet myrdet. I 1967 bringes aktørene fra den gang sammen igjen. Den løsningen på krigens mordgåte som skrives fram, er like elegant og logisk troverdig som boka er velskrevet. Kjell Ola Dahl gir leserne tette bilder av okkupasjonens Oslo, men også av 60-tallet og flyktningmiljøet i Sverige. Krigens moralkodeks står sentralt i ei bok der spenningsoppbyggingen er upåklagelig, mens forfatterens språk forblir nøkternt og saklig.

Torun Lian vant Brageprisen for beste barne- og ungdomsbok sammen med illustratør Øyvind Torseter.

Om boken skriver juryen:

Torun Lian: Reserveprinsesse Andersen, Aschehoug (Illustratør: Øyvind Torseter)

Reserveprinsesse Andersen er Torun Lians andre bok om Alice Andersen, en sterk og original barnebokkarakter. Handlingen i boka er lett gjenkjennelig for de fleste. Det er sommeravslutning på skolen og klassen skal framføre skuespill foran foreldre, besteforeldre og søsken. Dagens samfunn vil gjerne at barn og unge skal nyte å stå på en scene og underholde. Men skolejenta Alice er sjenert og innadvendt. Hun gruer seg så hun er kvalm. Alice er dyktig til å ha lave tanker om seg selv, og slik hun selv ser det, synes til og med familien hennes at hun sier og gjør mye rart. Heldigvis finnes det trøst, for eksempel å gjemme seg under dyna eller lese litt i Alice i eventyrland. Og er hun riktig
heldig, får hun være sammen med nabogutten Iver. Boka er fylt med humor, ofte mørk humor og er treffende og utdypende illustrert av illustratør Øyvind Torseter. Vi finner mange formuleringer som nesten kan fungere som små dikt. Et eksempel: "Det er lett som sommerskyer for Alice å lære seg ting utenat, og særlig når hun lærer det til melodier". I rollen som prinsesse er Alice en dårlig vinner. Men som litterær figur, formidlet av Torun Lian, er hun ganske uimotståelig, både verbalt og for sin sjenerte opptreden på den litterære scene.

Morten A. Strøksnes fikk Brageprisen (sakprosa) for "Havboka" "(Oktober).

Om boken skriver juryen:

Morten Strøksnes: Havboka. Eller kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav
gjennom fire årstider, Forlaget Oktober

«Tre og en halv milliard år skulle det ta fra første primitive livet utviklet seg i havet, til Hugo Aasjord ringte meg en sen lørdagskveld i juli mens jeg var i et livlig middagsselskap i Oslo sentrum.» I Havboka forteller Morten Strøksnes den spennende historien om fire forsøk på å fange håkjerring i Vestfjorden. Fiskehistoriene rammer inn fire årstider i Nordland, og skildrer skarpt alt liv som yrer over og under havoverflaten, men også et vennskaps mange faser. Aller mest spenner forfatteren det store lerretet for våre liv; dypet som vi stammer fra, men som vi likevel ikke kjenner fullt ut. På suverent vis vever Strøksnes fyr- og kysthistorie, idé- og litteraturhistorie sammen med både drømmeskildringer og poetiske beskrivelser av vann og sjø, og minner oss om vårt hopehav med alt liv, og vårt felles opphav.

Brages hederpris er tildelt Einar Økland.

Økland er født i 1940 i Sveio og er en norsk essayist, lyriker, dramatiker, forfatter, kritiker og psykolog.

Han debuterte som lyriker med diktsamlingen "Ein gul dag" i 1963, og har en omfattende litterær produksjon.

Økland var sentral i kretsen rundt tidsskriftet Profil. Økland var i 1992 festspilldikter for Festspillene i Bergen.

På sine nettsider skriver Samlaget:

«Frå Øklands omfattande og mangslungne produksjon har særleg tekstsamlinga Amatør-album (1969) og romanane Galskap (1971) og Stille stunder (1974) blitt ståande som klassikarar. Samtidig som dei er sjangeroverskridande og eksperimentelle, inneheld bøkene den særeigne ironien og humoren, dei burleske innfalla og det stilistiske mangfaldet som kjenneteiknar Øklands forfattarskap. Sjølv har Økland trekt fram diktsamlingaVandreduene (1968) som ei av sine viktigaste bøker: «Alt eg seinare har skrive, tykkjast ha sprunge ut frå teksttypane iVandreduene,» skriv han i etterordet til jubileumsutgåva av boka som blei gitt ut i 2010.»