Her er de nominerte til Ungdommens kritikerpris

Ungdommens kritikerpris

– Ungdommens kritikerpris er nå en av Norges viktigste litterære priser, sier Wanda Voldner, daglig leder i Foreningen !les. Hun legger til: – Disse nominasjonene løfter fram de beste norske bøkene av året. Nå gleder vi oss til å høre ungdommenes dom.

– Det har vært vanskelig og krevende å finne de 8 beste bøkene, sier Susanne Christensen, leder i nominasjonsjuryen. – Nå er vi spent på hvordan elevene vil diskutere, og hvem de kårer som vinner.

De nominerte er:

Eivind Hofstad Evjemo: Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet (Cappelen Damm)
Wenche-Britt Hagabakken: Hula Lou (Aschehoug)
Vigdis Hjorth: Leve posthornet! (Cappelen Damm)
Mona Høvring: Venterommet i Atlanteren (Oktober)
Trude Marstein: Hjem til meg (Gyldendal)
Per Petterson: Jeg nekter (Oktober)
Lars Ove Seljestad: Isberg (Aschehoug)
Lars Amund Vaage: Syngja (Oktober)

– Vi ber ikke ungdommene lese noe enkelt, eller tilpasset, sier Voldner. – Vi ber dem lese noe så hårreisende som god litteratur, og si hva de mener om det. Det har vi svært gode erfaringer med, og vi vet at bøkene blir grundig lest og vurdert.

I juryen sitter klasser fra:

Bergen katedralskole, Bryne vgs., Drammen vgs., Hamar katedralskole, Hvam vgs., Mosjøen vgs., Nordkapp maritime fagskole og vgs., Nordahl Grieg vgs., og Nøtterøy vgs. Dette er klasser fra både studieforberedende og yrkesfag.

Ungdommens kritikerpris arrangeres av Foreningen !les. Det er det åttende året at Ungdommens kritikerpris skal kåres.