Horst: – Forlagene mener de eier forfatterne til evig og alltid

Gyldendal og Lydbokforlaget anker saken de tapte mot Jørn Lier Horst i Oslo Tingrett videre til lagmannsretten. Anken synliggjør den skremmende holdningen at forlagene mener de eier forfatterne til evig og alltid, sier Horst til VG.

VG skriver at Horst i slutten av april ble frifunnet i rettssaken mellom ham og Gyldendal og Lydbokforlaget. Oslo tingrett kom frem til at Jørn Lier Horst hadde rett til å si opp lydbokkontrakten med Lydbokforlaget – og at han kunne ta tilbake lydbokrettighetene sine.

Gyldendal og Lydbokforlaget anker saken til lagmannsretten.

– Vi er uenige i hovedkonklusjonen til tingretten og anker saken, sier forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen i Lydbokforlaget til VG.

Jørn Lier Horst sier til VG at han er overrasket over at Gyldendal anker saken.

– De varslet jo anke allerede før rettssaken, men jeg er likevel overrasket. De juridiske vurderingene jeg har fått går på at det er en klar dom, men det synliggjør den skremmende holdningen om at de eier forfatterne til evig og alltid, sier Lier Horst og kommer med en kraftsalve:

– Hva er det egentlig de driver med på Sehesteds plass? Gyldendal er jo i ferd med å ødelegge sitt rykte overfor hele forfatterstanden, sier Lier Horst.