Hvordan verne om forfatteres ytringsfrihet?

Torsdag 19. september klokka 19.00 inviterer DnF og Norsk PEN publikum til Litteraturhuset i Oslo for et tilbakeblikk på de tretti årene Den norske Forfatterforenings ytringsfrihetspris har blitt utdelt.

Foto: Rachel Eliza Griffiths (Rushdie), BookReporter (Erdogan) og PEN (Çomak).

En av prismottakerne i jubileumsåret er Salman Rushdie. Rushdie-saken må regnes som den mest markante ytringsfrihetssaken i moderne tid. Den andre av årets prisvinnere er den ukrainske forfatteren Victoria Amelina, som mottok prisen posthumt etter å ha blitt drept i et russisk rakettangrep.

Vi tar blant annet for oss spørsmålene: Hva har kjennetegnet kampen for ytringsfrihet de siste tre tiårene? Hva er de største truslene mot ytringsfrihet på verdensbasis i dag, og hvordan kan vi best bekjempe dem? Hvordan kan vi beskytte utsatte stemmer i norsk debatt i dag?

Arrangementet finner sted i salen Nedjma på Litteraturhuset, er åpent for alle, og gratis. Det er ingen påmelding. Enkel servering av kaffe/te, mineralvann. Vel møtt! Panelsamtalen vi foregå på engelsk.

Konferansier: Hanne Ramsdal, leder, Internasjonalt utvalg i DnF.

19:00: Velkommen.

19:05: Opplesning av dikt av İlhan Çomak, mottaker av DnFs ytringsfrihetspris i 2021, fra «Elvene renner ut av kartene» (2024, Gyldendal), ved Øivind Hånes.

19:10: Ytringsfrihetskampen de siste tretti år. Jørgen Frydnes, generalsekretær Norsk PEN.

19:35: Videohilsen fra Salman Rushdie, presentert av Rushdies norske redaktør, Maria Horvei.

19:45: Visning av videointervju med Victoria Amelina, presentert av Hanne Ramsdal.

19:50: Iryna Shuvalova forteller om og leser dikt av Victoria Amelina.

20:00: Opplesning av tekst fra Aslı Erdoğan, mottaker av DnFs ytringsfrihetspris i 2017, ved Rune Berglund Steen, forfatter.

20:05: Panelsamtale:
– Thorvald Steen, forfatter, tidl. leder av Den norske Forfatterforening
– Wesam Almadani, forfatter og aktivist, fribyforfatter
– Iryna Shuvalova, poet og postdoktor ved UiO
– Øivind Hånes, forfatter, gjendikter, tidl. leder av Internasjonalt utvalg i DnF
– Maria Horvei, redaktør, Aschehoug
– Jørgen Frydnes, generalsekretær, Norsk PEN
– Ordstyrer: Ida Lødemel Tvedt, essayist, kritiker og journalist

20:45: Poeten Bendik Vada presenterer boka «Tunga mi protesterer mot døden» (2024, Oktober), med blant annet dikt av Wesam Almadani i norsk gjendiktning. Opplesning ved Wesam Almadani og Bendik Vada.

21:00: Slutt.

Arrangementet er støttet av Fritt Ord, Den norske Forfatterforening, Forfattersentrum, Bergesenstiftelsen, Aschehoug og Gyldendal.

Lenke til arrangementet på Facebook her.