Hvorfor melde seg på DnFs årsmøte #1

MH = Marte HukeMK = artikkelforfatterenMK: Du reiser langt for å komme. Hvorfor synes du at det er viktig å ta reisen? MH: I andre…

MH = Marte Huke
MK = artikkelforfatteren
MK: Du reiser langt for å komme. Hvorfor synes du at det er viktig å ta reisen?
MH: I andre sammenhenger der forfattere møtes er det publikum, forlag eller kritikere tilstede. Det er bra å kunne møtes uformelt og formelt rundt saker som er viktige for forfatterne. På årsmøtet kan en både være med å gi retning for vilkårene til norsk skjønnlitteratur og treffe gamle/bli kjent med nye kollegaer. break
MK: Skal du bruke stemmeretten din?
MH: Ja, klart.
MK: Skal du benytte deg av tilbudet om å prøve speeddating med bokhandlere?
MH: Dating har jeg generelt aldri vært noe god på.
MK: Men kan du sende en oppfordring til kollegaer om å melde seg på årsmøtet i siste liten?
MH: Særlig nye medlemmer i foreningen oppfordrer jeg til å melde seg på.

MK: Hva er ditt klareste minne fra tidligere årsmøter?
MH: Jeg husker et år da det var oppe til diskusjon å selge Hemstugu, DnF sin hytte ved Tynset. Da gikk Britt Karin Larsen opp på talerstolen og holdt et engasjert innlegg om stedet, fjellet og hytta. Den talen var fylt med kjærlighet. Det glemmer jeg aldri! Hytta ble ikke solgt.
MK: Hvilken reiselektyre vil du velge til turen?
MH: Gunstein Bakke sin ferske diktsamling "Murskueteknikkane" vil helt sikkert være med i sekken. Jesper Hoffmeyers "Tro på tvivl". Og et par tidsskrift. Bokvennen og Vagant feks.
MK: Hvem tror du at skal ha nachspielet i år?
MH: Har mine bange anelser. Og jeg kommer nok til å være der.