Hvorfor melde seg på DnFs årsmøte #4

… fordi Sigbjørn Skåden kommer! Og hvorfor kommer Skåden? Jo, fordi han synes at årsmøtet er sosialt og morsomt, det er ei mulighet til å møte venner og kolleger jeg ikke møter så ofte og til å bli kjent med nye folk.

SK = Sigbjørn Skåden
 MK = artikkelforfatteren

MK: Har du andre grunner for å komme til årsmøtet?
SK: Det ligger også politikk i viljen til å være med, DnF er tross alt den viktigste fagforeninga for forfattere bosatt i Norge, det føles viktig å være medlem og det føles viktig å holde seg oppdatert på fra foreninga driver med. Dette blir mitt andre DnF-årsmøte, og selv om jeg har en god del forfatterorganisasjonserfaring fra Samisk Forfatterforening, er DnF-landskapet så annerledes at mye må læres på nytt. Akkurat det gjør det jo interessant også
. MK: Du reiser langt for å komme. Hvorfor synes du at det er viktig å ta reisen?
SK: Jeg synes i grunnen ikke at jeg reiser så langt, knappe to timer i fly og 20 minutter med flytog, det er ganske kjapt. Men, såklart, den geografiske avstanden er lang og kanskje den mentale også. Jeg tar reisa både fordi jeg synes det er viktig å få den input'en et så intensivt møte med sentralmiljøene gir og fordi jeg tror det er viktig for alle andre å se trynene på folk som sitter og skriver i Nord-Norge. MK: Skal du benytte deg av tilbudet om å prøve speeddating?
 SK: Jeg skal ikke speeddate. Alle prosjektene mine til nå har vært originalskrevet på samisk, og jeg har vurdert at at mine prosjekter ikke kommer til å være interessante for de forlagene som er til stede på speeddatinga. Mulig jeg tar feil, men jeg har i alle fall latt være å melde meg på.
 MK: Speedatingen er med bokhandlere. Det er garantert verdt å prøve ut om dine prosjekter er interessante for disse! Det har ellers vært et år hvor stipendpolitikk og Det litterære råd har vært eksponert og debattert. Fem av ni medlemmer i DLR skal velges inn under årsmøtet. Har du tenkt å bruke stemmeretten din? SK: Det skal jeg selvsagt. Stemmeretten er til for å brukes.
 MK: Kan du sende en oppfordring til kollegaer om å melde seg på årsmøtet i siste liten?
 SK: Jeg har ikke samla meg oversikt over hvem som har meldt seg på eller ikke, men sist gang jeg var på årsmøtet havna jeg på dansegulvet sammen med Ingrid Aanestad, Morten Wintervold og Eldrid Lunden. En herlig konstellasjon, alle de tre burde definitivt komme.
 MK: Har du andre klare minner fra ditt forrige årsmøte?
SK: Jeg har vært på ett årsmøte tidligere, som blodferskt medlem for to år siden. To ting står fremst i minnet: Gerd Brantenberg på talerstolen og Eldrid Lunden på dansegulvet.
MK: Hvilken reiselektyre vil du velge til turen?
 SK: Det er nesten to uker til årsmøtet, så jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å lese da, har i alle fall ingen plan for det. Men det er fint å lese på fly, så det er ei bra anledning. Jeg sitter i Kunstnerutvalget til Ordkalotten litteraturfestival i Tromsø og vi har begynt å tenke på 2013-programmet, så jeg har så smått begynt å lese temarelevant litteratur. Akkurat nå holder jeg på med italienske Diego Maranis roman "New Finnish Grammar", men den er jeg nok ferdig med i god tid før årsmøtet.
MK: Du synes kanskje at det er for tidlig å snakke om nachspiel allerede nå, da. Men likevel: Hvem tror du kommer til å holde det i år?
SK. Sist gang jeg var på årsmøtet hadde Trond Davidsen nachspielet. Det viste seg at han er delvis oppvokst i nabokommunen til min hjemkommune Skånland, det hele ble en kjempesuksess. I år synes jeg det er Hilde Myklebusts tur. Hilde er oppvokst på bygda sånn som jeg, hun kan grendehusfest. Nachspiel hos Hilde!