I dag får Anyuru Bjørnsonprisen 2018

Den svenske forfatteren er tildelt Bjørnson-prisen 2018. Prisen deles ut på Aulestad, Bjørnstjerne Bjørnsons hjem, lørdag 8. september. Med hvilket språk skal samtidslitteraturen møte dagens…

Med hvilket språk skal samtidslitteraturen møte dagens utfordringer? Hvordan beskrive virkeligheten? Hvilket korrektiv til verden kan samtidslitteraturen utgjøre? Johannes Anyuru behandler disse problemstillingene gjennom hele sitt skjønnlitterære forfatterskap.

Fra debuten med diktsamlingen Det är bara gudarna som är nya i 2001, til tekstsamlingen Strömavbrottets barn fra 2018, har han etablert seg som den ledende forfatteren innen sin generasjon i Norden. Romanene En storm kom fra paradiset og De kommer til å drukne i sine mødres tårer er oversatt til norsk.

I bøkene til Johannes Anyuru står fiksjonen i direkte sammenheng med verden. Politikken står i uløselig forhold til poesien. Til felles for utgivelsene er de poetiske visjonene som griper inn i vår egen virkelighet.

Jeg tror ikke tiden er ei rett linje. Jeg tror ikke at denne historien, eller noen historier et menneske kan fortelle, har bare en begynnelse, men flere. Og ingenting slutter egentlig – står det innledningsvis i romanen De kommer til å drukne i sine mødres tårer.

Styret i Bjørnstjerne Bjørnsonakademi tildeler Johannes Anyuru Bjørnsonprisen 2018 for sitt eminente forfatterskap: I likhet med Bjørnstjerne Bjørnson, er Anyuru en forfatter som kjemper for menneskeverd og mot politisk undertrykkelse i kraft av sine bøker.

Blant tidligere vinnere av Bjørnsonprisen finner vi Yasar Kemal, Adonis, Edward Snowden, Kristin Solberg og Bruce Springsteen.

Bjørnsonprisen deles ut i forbindelse med årets Bjørnsonseminar under Aulestaddagen 8. september. Det er andre gang prisen deles ut på Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad i Follebu utenfor Lillehammer.

Kontaktperson:

Leder for Bjørnstjerne Bjørnson-Akademiet og administrerende direktør i Den Norske Forleggerforening, Kristenn Einarsson, kristenn@forleggerforeningen.no, tlf: 901 29 711.

Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad ligger i Follebu i Gausdal. Her bodde Bjørnstjerne Bjørnson med familien sin fra 1875 til han døde i 1910. I 1903 fikk han Nobels litteraturpris. Aulestad er innredet slik det var da familien bodde her, og museet holder åpent i sommersesongen.

Bjørnstjerne BjørnsonAkademiet, Det Norske Akademi for Litteratur og Ytringsfrihet, ble stiftet i 2003. Akademiet arbeider for fremme av litteratur og for kunnskap om også andre litterære og kulturelle ytringsformer enn de som tilhører vår egen kulturkrets, og for ytringsfrihet i Bjørnstjerne Bjørnsons ånd. Medlemmene er fremstående norske og utenlandske forskere, forfattere, forleggere, politikere og journalister.

De to romanene til Anyuru er utgitt på forlaget Press, oversatt av Håvard Syvertsen

Foto: Johannes Anyuru (fra Wikipedias Creative commons. Tatt av «Volger». https://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Anyuru#/media/File:Johannes_Anyuru_2010.jpg)