Aktuelt

– Ikke en vanlig butikkjobb

Da Bislet Bok hadde mottatt prisen som Årets Bokhandel, trodde jeg at jeg skulle intervjue innehaver og daglig leder Tulla Bergan. Men til intervju møtte…

Da Bislet Bok hadde mottatt prisen som Årets Bokhandel, trodde jeg at jeg skulle intervjue innehaver og daglig leder Tulla Bergan. Men til intervju møtte sju voksne, og en baby i vogn.

(En glad gjeng ansatte ved Bislet Bok: Frøydis Eriksen, Anders Krabberød, Tulla Bergane (eier og den som driver bokhandelen), Marthe Mølstad, Rita Sandnes, Linda Espedal og Cathrine Brøymer)

Hvordan begynner man et intervju hvor det sitter sju mennesker på andre siden av bordet? Jeg tar enquete-løsningen, og ber alle si en setning om hvorfor de mener at Bislet Bok er Norges beste bokhandel. Fire av sju svar er: "Fordi Tulla". Tulla Bergan er kvinnen som startet og fortsatt driver Bislet Bok,  den eneste bokhandelen i Theresesgate på Bislet i Oslo. Et tettbebygd strøk. Men så er butikken også bare 20 kvadratmeter stor. Det er i alle fall arealet som innehaveren selv mener er rett.
– Er den virkelig ikke større? sier en av medarbeiderne til Bergan, Frøydis Eriksen. En annen, Anders Krabberød, ler av kollegaen.
– Jeg trodde at det var du som målte arealet!
Noen kvadratmeter fra eller til: Poenget er at Bislet Bok er liten. Men at de får til mye på det vesle formatet. Fyllt fra topp til tå med litteratur valgt ut og bestilt av åtte-ni medarbeidere, alle med høyere utdanning fra litteraturvitenskap, filosofi, sosiologi og annet. Butikken har vært nominert til denne prisen flere ganger. At Bislet nå fikk den, kan forhåpentligvis inspirere liknende butikker. Det sa Tulla i takketalen da hun fikk prisen:
– Dere i Bislet Bok håper at prisen kan være til stor inspirasjon for andre av samme slag. Det håper også styret i DnF at den kan være. Har dere råd til butikker som kan ønske å oppnå noe av det samme som dere?
– Det må gjerne en ildsjel til. Dette krever pågangsmot, sier Frøydis.
– En viktig ting som Tulla gir, er dessuten tillit til oss andre som jobber her, sier Marthe. Frøydis fyller inn:
– I det ligger mye kjærlighet.
– Å selge bøker er ikke en vanlig butikkjobb, sier Anders.

Tulla tar med alle medarbeiderne sine til dette intervjuet. Har dere et særlig godt arbeidsmiljø? 

– Veldig godt. Men vi er alltid alene på jobb, smiler Anders. Grunnen til at de likevel kan være så mange ansatte, er at alle driver med noe annet ved siden av. De er alle akademikere. Tre har hovedfag i litteraturvitenskap. Også andre har studert litteratur, blant annet. Man de som jobber der er kunnskapsrike, har blitt dratt fram av flere BB-fans. 

– At vi er så mange ansatte sikrer bredden, legger Tulla til. Og apropos bredde: I hvor stor grad satser BB på backlist?

– Vi tenker ikke back – og frontlist. Vi tenker "gode titler", sier Frøydis. 

– Vi selger heller en god, eldre bok til 49 kroner enn en dårligere, ny bok til 300. Men det er viktig å også kunne tilby den nye litteraturen, sier Tulla. 

– Vi får velge og bestille de bøkene som vi selv synes er spennende. Selv hadde jeg veldig lyst til å ta inn Perecs La disparition. Den ble satt på disken, til utstilling, på tross av at det er en smal tittel. Men en kunde kjøpte den, og vi hadde en god prat om boka, sier Anders, etter oppfordring om å eksemplifisere. 

– Hvorfor har dere ikke en abonnementsordning? 

– Fordi vi synes at den ordningen som vi har fungerer godt, sier Tulla.

– Men hva med en abonnementsordning i tillegg: ville ikke det sikret bredden i enda større grad?

– Men vi har også denne utfordringene med plassmangel, sier Tulla. 

– Ville dere hatt abonnementsordning hvis butikken hadde større areal? 

– Ja! Jeg har ikke noe prinsippielt i mot abonnementsordninger. Tvert i mot, smiler innehaveren.