Ingen bokmesse høsten 2009?

bokmessen i lillestrøm

Det blir ingen gjentakelse av bokmessen på Lillestrøm i 2009. Ifølge Bok og Samfunn gir Den norske Forleggerforening signal om at man ønsker ett bredt litteraturarrangement i Oslo sentrum i stedet for flere mindre. Man har imidlertid valgt å gjennomføre festivalen først til neste år, altså 2010. Dermed ser det ikke ut til at det blir noen bokmesse nå i høst.

– Det er flere grunner til dette. Bokfestivalen i Oslo blir et helt annet konsept enn Bokmessa, og vi ønsker å arrangere dette i samarbeid med Den norske Bokhandlerforening. Dette vil kreve en annen prosjektorganisasjon enn for Bokmessa og innebærer en felles økonomi for prosjektet. Dette vil kreve både tid og ressurser, og vi har derfor valgt å arrangere dette første gang i 2010, sier Opsahl.

Flere arrangementer skal være villige til å kutte ut sitt arrangement til fordel for et stort bransjearrangement. De norske Bokklubbene er imidlertid ikke like villige til å fire på sitt litteraturarrangement i Operaen, som ble arrangert første gang i september i fjor.