Ingrid Storholmen får Sultprisen

Ingrid Storholmen får Sultprisen på 100 000 kroner. «Det unge forfatterskapet vi i år ønsker å vende blikket mot, viser en sterk vilje til eksperimentering med språk og form, gjerne synlig allerede utenpå bøkene,» heter det om prisvinneren.

Sultprisen er en litterær pris som deles ut årlig av styret for Gyldendals Legat, og går til et yngre, eminent forfatterskap.

Ingrid Storholmen

Aschehoug-forfatteren Ingrid Storholmen debuterte i 2001 med «Krypskyttarloven» og fikk stor oppmerksomhet både for denne og for sin neste samling «Skamtalen. Graceland» (2005). Hun har utarbeidet «Skamtalen. Graceland» til en forestilling/performance i samarbeid med instruktør, musiker og scenograf. Hun har også skrevet «Sirispelet», en slags mediterende monolog. Hennes tredje diktsamling er «Siriboka» (2007). «Tsjernobylfortellinger» (2009), hennes første prosabok, har fått flotte kritiker, var nominert til Brageprisen og er nominert til Ungdommens kritikerpris og Kritikerprisen for beste voksenbok 2009.