Invitasjon: Lansering av Sporveisdikt

Sporveisdikt er en serie utvalgte dikt som presenteres om bord på trikk, T-bane og enkelte T-banestasjoner i tiden fremover. Målet er å ta poesi ut i byen, og gi innbyggere og besøkende i Oslo en kulturopplevelse med Sporveisdikt.

Sporveisdikt i Sporveispassasjen. Foto: Sporveien

Sporveisdikt lanseres 10. mars kl. 13.00 i Sporveispassasjen, mellom østgående og vestgående plattform på Jernbanetorget T-banestasjon.

Det blir diktopplesning ved forfatterne og åpning ved byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo kommune, Omar Samy Gamal.

Presse, forbipasserende og publikum for øvrig er hjertelig velkommen til å delta på lanseringen.

Prosjektet støttes av Kulturrådet og organiseres av Den norske Forfatterforening og Sporveien.

Diktene blir presentert i flere omganger. De fire diktene i første runde henger oppe fra 7. mars til 21. mars. I løpet av 2023 vil det være to runder til med Sporveisdikt, samt tre nye runder i 2024.

Diktene i første runde
Diktene som skal henge på trikker, T-baner og på Jernbanetorget i mars er skrevet av Brynjulf Jung Tjønn (1980), Nils Chr. Moe-Repstad (1972 – 2022), Sarah Zahid (1996) og Geir Halnes (1976).

Bakgrunn
Dikt på T-bane og trikk ble først gjennomført i prosjektet Dikt underveis, en formidlingskampanje for poesi på trikk og T-bane i Stor-Oslo. Dette var en veldig populær satsing som gikk fra 1995 til 2017.  Dikt underveis var inspirert av «Poems on the underground» fra London. Målet var å overraske med dikt på et uvant sted.