Jubileumsstipend til Amalie Kasin Lerstang

Stipendet ble gitt som en gave fra Bokhandlerforeningen til Forfatterforeningen i anledning Forfatterforeningens 125 års jubileum i 2018. Forfatterskapet og stemmen til Amalie Kasin Lerstang…

amalie_kasin_lerstang_foto_kristine_helliesen

Forfatterskapet og stemmen til Amalie Kasin Lerstang har allerede satt spor. Hun skriver både politisk og folkelig, med dybde og alvor. Vi gleder oss til fortsettelsen av forfatterskapet, sier Trine Stensen i Bokhandlerforeningen.
I juryen begrunnelse heter det: «Amalie Kasin Lerstang har med sine to bøker markert seg både som en stilsikker prosaist og en leken og språkbevisst poet. Dette er intet mindre enn imponerende.» Juryen har bestått av Forfatterforeningens litterære råd.

Amalie Kasin Lerstang debuterte med romanen Europa i 2014, som hun ble tildelt Tarjei Vesaas Debutantpris for. Fire år etter romandebuten, i 2018, gir Kasin Lerstang ut diktsamlingen Vårs. I 2019 kom antologien En eller to eller hundrevis av søstre. Dikt om kvinner og kvinnekamp. Diktene er samlet av Amalie Kasin Lerstang.