Kåring av Årets bokhandel 2010

Bokhandel (2)

Hvert år kårer Den norske Forfatterforening "Årets bokhandel". Også i år har medlemmene nominert sine favoritter. Klikk "Les mer" for å se hvilke fem bokhandler som nå er med i innspurten:

<!–break–>

Stribolt Libris på Lillehammer

Forfatteren som har nominert denne bokhandelen skriver blant annet: ”Gjennom et relativt langt forfatterliv har undertegnede opplevd det en trygt kan benevne som et konglomerat at bokhandlere. Den dag i dag har mange bokhandlere en tendens til å gjemme bort diktsamlingene med de smale bokryggene som eneste usynlige ”blikkfang”. Dette er ikke tilfelle for Stribolt Libris på Lillehammer. Denne bokhandelen nomineres også for er stort og variert litterært program. Fremtidens bokhandel vil ikke kunne være bare et sted for kjøp og salg av bøker, den må framstå som et møtested for lesere, litteratur og forfattere!

Bislett bok i Oslo

Bøkene i denne bokhandelen er plassert nær sagt overalt; det er knapt annet enn bøker, og det som er av "gaveartikler" er stuet vekk, nesten utenfor syne. Bislett bok er en liten bokhandel i kvadratmeter, men boken står til de grader i sentrum, og til tross for det lille butikkrommet, står overraskelser står i kø! Personalet er svært hyggelig og imøtekommende, likevel går det an å oppholde seg lang tid i butikken uten å kjøpe noe eller bli tiltalt! En svært behagelig atmosfære!

Audiatur nettbokhandel

Bokhandelen faller ikke innunder de vanlige kriteriene vi pleier å nominere bokhandler etter. Den nomineres blant annet for sin gjennomførte idealistiske satsning. Overskuddet fra bokhandelen føres tilbake til bergensbaserte Audiatur – Festival for ny poesi, som bokhandelen springer ut av, og til samarbeidsprosjekter der målet er å bringe norsk og skandinavisk litteratur i kontakt med internasjonale litterære og filosofiske strømninger. Bokhandelen arbeider for å løfte fram utgivesler som fortjener oppmerksomhet og lesere, og som til dels er nokså usynlig i andre kanaler. Og dette gjelder både såkalt gamle og nye bøker!

Perstølen Libris i Ål

Forfatteren som har nominert Perstølen Libris sier: ”Dette er ein av dei beste bokhandlane eg har vore i på lang tid: Entusiastiske seljarar, stort utvalg, oppdaterte ansatte, kjærleik til bøker.” Dette er en bokhandel som er nominert ut fra de ansattes faglige kompetanse, som er et av de viktigste kriteriene for å bli nominert til denne prisen, og også en av de viktigste begrunnelsene for fremtidens bokhandel.

Tanum Bokhandel Gardermoen

Med sin sentrale plass rett innenfor sikkerhetskontrollen er Tanum Gardermoen et fast stoppested for titusenvis av litteraturinteresserte på vei til ferie eller forretninger. Tanum Gardermoen forvalter ansvaret godt. Her er en god miks av litteratur som garantert bidrar til at folk leser mer på reisefot. Butikken bugner av fristende bokhyller og bord fulle av alt fra bestselgere til mer ukjente bøker. Og faglitteratur. Selv om man ikke trenger å kjøpe noe på Tanum Gardermoen, er det trivelig å rusle mellom de bugnende bokbordene eller slå av en prat med den entusiastiske betjeningen.

Vinneren vil bli utpekt på forfatternes julemarked, som arrangeres på Litteraturhuset søndag 12. desember.