Klassekampen kritisk til sakprosa-kontrakten

I dagens lederartikkel i Klassekampen er avisen, i likhet med DnF, kritisk til at forfatternes royalty knyttes til forlagets inntekt og ikke den faste utsalgsprisen.

Avisen skriver:

«Den nye kontrakten slår fast at forfatternes honorar skal beregnes ut fra minst halve utsalgsprisen. Hvis forlaget tilbyr mer enn 50 prosent i innkjøpsrabatt, skal forfatterne slippe å delta i spleiselaget. Men denne regelen gjelder bare i fastprisperioden. Når forlagene dumper fjorårsbøker med høye rabatter under vårsalget, vil også forfatterlønna synke brått. Her ligger kanskje den vesentligste forskjellen fra dagens kontrakt. For forlagene blir det langt rimeligere å tømme lageret for «gamle» bøker, noe de har drømt om i årevis.»

Les lederartikkelen i sin helhet:

«80 øre per bok. Det er «lønnsveksten» norske sakprosaforfattere fikk med seg fra høstens kontraktsforhandlinger med forleggerne,» innleder lederartikkelen. «En bok som koster 400 kroner i butikk, vil nå gi forfatteren 45 kroner per solgte eksemplar – mot 44,20 tidligere.»

Et typisk minstehonorar for en halvkjent, ikke-bestselgende sakprosaforfatter vil dermed ligge på rundt 30.000 kroner før skatt. Det er noen hundrelapper mer enn før, men som vederlag for alt arbeidet som ligger bak en bok, er det en rein forhånelse.

Avisen minner om at forfatternes andel ikke lenger skal beregnes ut fra den faste utsalgsprisen, men forlagets inntekt. Siden den såkalte rabatten legges til grunn, blir forfatterne prisgitt forhandlinger de ikke er en del av.

Avisen avslutter:

«Den modellen sakprosaforfatterne nå har akseptert, har de skjønnlitterære forfatterne «kjempet mot i 20 år», sa Forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik før helga. Nå skal hun selv forhandle med forleggerne. Avtalen kollegene hennes har gått med på, gjør dessverre at hun starter i motbakke.»