Kritikerprisen til Jon Fosse

Jon Fosse er tildelt Kritikerprisen i klassen for beste skjønnlitterære voksenbok. Han får prisen for «Eit nytt namn. Septologien VI-VII» (Samlaget).

Foto: Tom A. Kolstad
  • Kritikerprisen for beste skjønnlitterære voksenbok blir tildelt Jon Fosse for Eit nytt namn. Septologien VI-VII (Samlaget).

«Årets pris går til den eneste norske forfatteren, med et mulig unntak for Dag Solstad, som i dag kan regnes som en seriøs kandidat til verdens mest høythengende litterære utmerkelse, nemlig Nobelprisen i litteratur», sa kritiker Sindre Hovdenakk i talen under utdelingen.

– Det er sjuende gangen jeg er nominert til denne prisen og 33 år siden første gang jeg var det, så det er kanskje på tide, hvis jeg først skulle få den, sier Fosse til NTB.

De andre vinnerne:

• Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne blir tildelt Liv Køltzow, Hans Petter Blad
    (red.) og Kaja Schjerven Mollerin (red.) for Liv Køltzow. Dagbøker i utvalg 1964–2008
    (Aschehoug)
  • Kritikerprisen for beste oversettelse blir tildelt Astrid Nordang for Familieleksikon av Natalia Ginzburg (Oktober).
  • Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok blir tildelt Hilde Hodnefjeld for Uppsa
    (Gyldendal).
  • Bjørn Ivar Fyksen får prisen Årets litteraturkritiker 2022 for sin innsats som kritiker i blant annet Bokmagasinet, Klassekampen.

Prisen er et trykk av Øyvind Torseter.
Begrunnelsene for tildelingene vil bli publisert på www.kritikerlaget.no

Kritikerprisene blir støttet av: Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Journalistlag, Norsk Oversetterforening og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.