Det er VG som skriver om konflikten.
Lydbøkene ble lagt ut 30. desember og dermed registrert med utgivelsesår 2020. Hadde lydbøkene blitt publisert i år, måtte de ifølge bokbransjens avtaleverk ha ventet til 1. mai 2022. Strawberry Publishings plan er å legge ut nyinnspilte versjoner – da lest av skuespillere – når fastprisperioden for fjorårets bøker er over 1. mai.
Leder Heidi Marie Kriznik i Forfatterforeningen sier til VG at hun reagerer på at flere av forfatterne ikke ble informert.
– Det er mulig intensjonen til forlaget var god, men her har det gått for fort. Det er ikke greit å omgå fastprisen på denne måten. For selv om forfattere ønsker å være tilgjengelige i alle format, så er de jo opptatt av hvordan verket blir formidlet – og lydbøker med syntetisk tale er ikke god forvaltning av forfatternes verk, sier Kriznik til VG.
Administrerende direktør Alexander Even Henriksen i Strawberry Publishing bekrefter at forlaget la ut lydbøkene 30. desember 2020 for at de skulle kunne legges ut for strømming fra 1. mai 2021.
– Det er helt riktig at vi gjør dette for å omgå reglene – for vi vil ikke la oss bremse av tregheten til de utdaterte avtalene som er i denne bransjen og som går utover forfatter, forlag, strømmetjeneste og sluttkunde, sier Henriksen. Han mener dette er til forfatternes beste. – Vi ønsker å løfte flere forfatterskap inn i strømmemarkedet. Mange av dem har ikke tidligere fått delta i strømmeveksten. Så vi skaffet masse lydbokrettigheter og hadde et ønske om å få disse raskt ut på markedet. Det ligger i Strawberrys DNA å utfordre og fornye bokbransjen, sier Henriksen til VG.
Henriksen sier at innspillingene aldri var ment for sluttkunde. En glipp førte til at de i en periode kunne lastes ned. Bare en håndfull gjort det, og de vil få tilsendt den skuespiller-innleste filen så snart den er klar, opplyser Henriksen til VG. Han er enig i at bøker med syntetisk stemme ikke er av fullgod kvalitet og beklager at de har vært mulig å kjøpe, ifølge VG.
– Verket skal formidles av skuespillere i strømmetjenestene, forsikrer Strawberry-sjef Alexander Even Henriksen. – Talesyntesen er bare et verktøy for å få en rekke forfatterne til å være med på strømmeveksten raskere, og det vet vi mange av forfatterne setter pris på.
En bok av Ketil Bjørnstad som nevnes som eksempel, er fra 2002. – Vi syns det er et forunderlig om den nå måtte inn i en ny fastprisperiode, sier Henriksen.
Konkurrerende forlag reagerer på saken, skriver bok365.