Kriznik: Bonnier-forslag om fripris er urovekkende

Bonnier og Strawberry foreslår i et brev til Konkurransetilsynet at de vil forplikte seg til å ikke sette fastpris på bokutgivelser som et tiltak for at den svenske bokgigantens oppkjøp av forlaget skal gå gjennom, melder VG.

Advokatfirmaet Arntzen de Besche har sendt inn et brev til Konkurransetilsynet på vegne av Bonnier Books og Strawberry Publishing, der de kommer med flere forslag til tiltak som kan bidra til å få godkjent oppkjøpet av det norske forlaget, skriver VG.

Konkurransetilsynet er bekymret for at Bonnier Books med oppkjøpet av Strawberry vil bli for store i Norge. Selskapet eier også 50 prosent av Norges største forlag, Cappelen Damm.

– Det er veldig spesielt at Bonnier ovenfor Konkurransetilsynet foreslår at Strawberry ikke følger fastpris. Det kan kanskje klinge godt hos Konkurransetilsynet, men å forholde seg til det på ramme alvor, det går bare ikke, sier Heidi Marie Kriznik, leder i Forfatterforeningen, til bok365. Hun legger til: – En avtale med tilsynet kan uansett ikke trumfe noen fremtidig lov. Faste bokpriser er kjernen både i en bokbransjeavtale og en boklov. Og blir det en boklov eller litteraturlov vil den loven gjelde for alle forlag – også dem som står utenfor Forleggerforeningen. Forslaget fra Bonnier er urovekkende. Fastprisen utgjør royaltygrunnlaget til forfatteren, ikke tull med det grunnlaget!  Forfatternes økonomi er uforutsigbar nok som den er.

I brevet bes det om at dette behandles konfidensielt med begrunnelse i at «et brudd med den norske fastprisordningen for bøker, som nevnt i møtet» er kommersielt utfordrende».

– Ja, kort oppsummert foreslår de at Strawberry forplikter seg til å ikke følge fastprisordningen. Så må vi nå vurdere om dette er et tiltak som er egnet til å fjerne våre bekymringer for oppkjøpet, sier avdelingsdirektør for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet, Gjermund Nese til VG.

Administrerende direktør Alexander Even Henriksen i Strawberry Publishing bekrefter dette overfor VG.

– Vi bekrefter at dette er et av forslagene som Bonniers advokater har sendt. Det er de som håndterer prosessen overfor Konkurransetilsynet. Om tilsynet skulle kreve dette tiltaket, vil selvfølgelig forfatterne våre involveres før den beslutningen blir tatt, sier adm.dir. Alexander Henriksen i Strawberry Publishing.

– Hvordan ser dere på forslaget om at dere ikke skal følge fastprisen?

– Det føles prematurt å uttale seg om dette. Nå får vi først se hva Konkurransetilsynet konkluderer med, sier Henriksen til VG.