Kunstfag i skolen bedrer prestasjon og motivasjon

De estetiske fagene bør få langt større plass i skolen, sier DnF-leder Bjørn Vatne.

En ny undersøkelse fra analyse- og rådgivningsfirmaet  InFuture, utført for Spekter og LO, viser at skoleelever får bedre motivasjon til å fullføre skoleløpet, og bedre resultater i teoretiske fag som matematikk, hvis de deltar i kunstfag. Funnene ble lagt fram på et frokostmøte i Oslo 28. november, der blant andre kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun var til stede.

Spørsmålene InFuture har forsøkt å besvare, er hvorvidt kunstfagene kan bidra til å øke motivasjonen og engasjementet i skolen, om de oppnår bedre læring i matematikk, og om de får bedre trening i det som kalles fremtidskompetanse. I dette ligger det blant annet ferdigheter som skaperkraft, informasjonskyndighet, fordypningsevne og sosial kompetanse. Svaret er, kort sagt, ja til alt.

Bedre i matte av musikkundervisning

Undersøkelsen er gjort ved å gå gjennom en rekke eksisterende studier på området. I en av disse, som inkluderte 70.000 elever, hadde gruppen med høy involvering i kunstfag bare 4 prosent frafall i VGS. Gruppen med lav involvering i kunstfag, hadde 22 prosent fravær. En annen studie viser at grupper som får spilleundervisning på instrumenter forbedrer seg langt mer i matematikk, enn grupper som ikke har musikkundervisning.

Dette skyldes trolig at de utvikler større toleranse for motstand, og ser at det å øve mye på noe har positive konsekvenser. Samtidig er noter og musikkteori et godt visuelt speilbilde av matematikk, fortalte partner i InFuture, Camilla Tepfers, under møtet.

Camilla Tepfers i InFuture
Camilla Tepfers i InFuture

– Dette er spennende funn, og vi er glade for at man her har skaffet til veie et kunnskapsgrunnlag som kan argumentere for å heve de estetiske fagenes plass i skolen. Vi tror at en mer helhetlig tilnærming til læring, der man ser at hele mennesket må aktiviseres, vil slå positivt ut for lese- og skriveferdighetene til norske skoleelever, sier leder i Den norske Forfatterforening, Bjørn Vatne.

Skolen klar for endringer

Pedagogikkprofessor Peder Haug ved Høgskulen i Volda har tidligere i år gått klart ut og sagt at den teoretiserende og mer akademisk anlagte skolen har vært feil medisin, og at forskningen er klar på hva som skal til: «varierte fag og aktivitetar, der kunnskapslæringa er for elevane, prega av at heile personen skal utfordrast med varierte, krevjande og utfordrande aktivitetar»

Under frokostmøtet presenterte kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun også meldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn», som behandles i Stortinget i dag.

Nordtun sier at elevene, skolene og lærerne har et ønske om å jobbe mer praktisk, og det skal de nå få anledning til.