Kvenske bøker inn i bokloven

Kvenske bøker skal bli tilgjengelig på biblioteker og i bokhandler på lik linje med norske. Det melder NRK.

– Vi har fått veldig mye tilbakemeldinger på at det bør inn i bokloven, sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Da departementet la ut forslag til ny boklov sist høst, lå det i forslaget at bøker på kvensk språk ikke skal omfattes av ny boklov.

Begrunnelsen var at det finnes så lite litteratur på kvensk. – Det er ingen sammenheng i argumentasjonen, sa styremedlem i Ruija forlag Trygg Jakola den gang.

Les saken hos NRK:

Men nå har departementet ombestemt seg og Trettebergstuen sier det er fordi de har fått mange tilbakemeldinger på at det bør inn.

– Vi har funnet ut at det ønsker vi å imøtekomme, det er viktig å legge til rette for det kvenske språket og i utviklingen av det er jo også litteraturen viktig, sier hun.

At kvensk kommer inn i bokloven, betyr at bokhandlere og strømmetjenester vil ha plikt til å skaffe kvenskspråklig litteratur. Det betyr ikke at kvenske bøker kommer inn under den såkalte innkjøpsordningen.