Les en time!

Lesetimen arrangeres 8. september 2022 klokken 1900 og dette er første gang Norge markerer FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. Denne timen oppmuntrer vi deg til å sette av en time til å lese.

Med Lesetimen oppfordrer vi deg til å lese en time på dette tidspunktet. Les sammen med barna, familie, venner, naboer, kolleger eller alene.

Hos https://lesersokerbok.no/aktuelt/les-en-time/ leser vi:

Del gjerne et bilde av din lesetime i sosiale medier med teksten «Lesetimen feirer lesing på ulike måter. Jeg/vi markerer Lesetimen 2022 med å lese denne boka!» og tagg med #lesetimen og #readhour.

Om Lesetimen/Read Hour

Den finske organisasjonen Barn- och ungdomsstiftelsen står bak Read Hour i 2019. Kampanjen oppmuntrer alle til å lese en time på FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet 8. september. I 2022 er Leser søker bok og Foreningen !Les ansvarlige for gjennomføringen av Lesetimen i Norge.

Om FNs Internasjonale dag for lese- og skriveferdighet

Den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter ble opprettet av UNESCO i 1946. Dagen skal minne verdenssamfunnet på at å lese og skrive er en menneskerettighet, sammen med retten til utdanning. Dagen markerer også at arbeidet med å fjerne analfabetisme er en del av livslang læring og en del av å bygge et bærekraftig samfunn.

I tillegg til å oppfordre alle til å lese kl. 19, arrangerer Leser søker bok en direktestrømmet leselunsj fra Berner-kjelleren på Litteraturhuset i Oslo allerede kl 12. Her vil forfattere og skuespillere lese høyt fra utvalgte bøker fra kl. 12 til 13.

De som skal lese:

Forfatter Jon Ewo leser fra sin bok «9. april 1940 og 8. mai 1945».
Forfatter Fatemeh Ekhtesari leser fra sin kommende diktsamling «Hun er ikke kvinne».
Forfatter Helene Guåker leser fra sin diktsamling «Rød fødekvinne».
Forfatter Brynjulf Jung Tjønn leser fra sin bok «Kvar dag skal vi vere så modige»
Skuespiller Marlon Langeland vil lese fra diktsamlingen «Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?» av Åse Ombustvedt.
Skuespiller Anderz Eide vil lese fra boken «Søstre» av Mariangela Di Fiore og Cathrine Trønnes.
Hvis du ønsker å se opplesningen live, er du hjertelig velkommen ned i Berner-kjelleren kl. 12. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Leser søker bok har lagd en rekke videoer med bokanbefalninger. Her gir flere profilerte personer boktips fra Boksøk.no.

Se også https://readhour.com/