Møt nye medlemmer

«Litteraturen setter ord på den den daglige bagasjen vår»

-Litteraturen setter ord på den den daglige bagasjen vår, den bidrar til at vi blir mer kjent med hverandre og oss selv, sier Sarah Zahid (26), nytt medlem i DnF.

Sarah Zahid Foto: Marteline Nystad

Hvorfor ville du bli forfatter?

Helt siden jeg var barn har jeg hatt en enorm kjærlighet for historiefortelling. Jeg liker å drømme meg bort, fantasere, dikte og drukne i historier. Jeg liker å sitte å gruble over karakterer og handlinger i timevis. Hvorfor tar hovedpersonen et valg som er til ugunst for henne? Hvorfor søker vi smerte? Hvorfor fucker vi opp? Hva er det i barndommen vår som vi aldri kan gi slipp på? Skjønnlitteraturen gir oss et reelt innblikk i hverandres følelser og tanker – den handler om det å være menneske.

Ikke minst kan det være terapeutisk og lindrende å lese skjønnlitterærere tekster. En diktsamling kan vekke både gode og vonde følelser. Litteraturen setter ord på den den daglige bagasjen vår, den bidrar til at vi blir mer kjent med hverandre og oss selv. Gjennom årene har litteraturen hjulpet meg gjennom tunge perioder. Så jeg skriver først og fremst for meg selv og fordi jeg føler et behov for det.

Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?

Jeg fattet interesse for skjønnlitteratur på ungdomsskolen i åttende klasse. På Holmlia ungdomsskole hadde jeg to enestående lærere, Heidi og Karen – som ga oss ekstremt spennende skriveoppgaver. Jeg satt med en stil hele kvelden. Jeg elsket det. Det begynte med noveller, men etter videregående oppdaget jeg moderne lyrikk. Jeg fant Flammes diktsamlinger i en hylle på Deichman, og sånn begynte det.

Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?

Jeg er veldig glad i diktene til Linda Klakken, Yahya Hassan og redaktøren min, Nils-Øivind-Haagensen.

Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?

I begynnelsen kan jeg lage en struktur og en tidslinje, men jeg forholder meg nødvendigvis ikke til den. Når jeg er midtveis, er skriveprosessen litt rotete. Diktene mine avhenger av alt som skjer rundt meg – og det er jo mye random som skjer ila. en dag. Jeg skriver ned interessante ting jeg ser og hører – og sånn blir lyrikken til. Så gjelder det å stryke, legge til, forsterke, pynte på og sy sammen – nesten som et puslespill.

Leser du andre forfattere når du skriver?

Ja, leser Linda Klakkens «Skriv ferdig boka om livet ditt» og Yahya Hassans første bok – på repeat.

Hva liker du å lese?

Diktsamlinger og kortromaner.