Lunden, Eira og Grue nominert til Nordisk Råd

eldrid_lunden

Eldrid Lunden er nominert for diktsamlingen Det er berre eit spørsmål om tid (Aschehoug), som også ble utgitt i fjor. I samlingen er det dialog som står i sentrum, og leseren får møte en rekke samtalepartnere, fra neolittiske relieff og Seneca til et knippe forfattere i nyere tid. Forlaget skriver: «Tekstane kombinerer uventa synsvinkel med intenst nærvær på ein måte som er typisk for dette forfattarskapet – kanskje klårare og meir effektivt enn nokon gong tidlegare.»

Fra det samiske språkområdet er Inga Ravna Eira nominert for diktsamlingen Ii dát leat dat eana på forlaget Davvi Girji, 2018.

Jan Grue er nominert for Jeg lever et liv som ligner deres. En levnetsbeskrivelse. Selvbiografi, Gyldendal, 2018

Her er de nominerte til Nordisk råds litteraturpris 2019:

Efter Solen av Jonas Eika. Noveller, Basilisk, 2018.
de av Helle Helle. Roman, Rosinante, 2018.

Finland

Tristania av Marianna Kurtto . Roman, WSOY, 2017.
Där musiken började av Lars Sund. Roman, Förlaget, 2018.
Grønland

Arpaatit qaqortut av Pivinnguaq Mørch. Noveller og dikt, Milik Publishing, 2015.

Island

Elín, ýmislegt av Kristín Eiríksdóttir. Roman, Forlagið, 2017.
Kóngulær í sýningargluggum av Kristín Ómarsdóttir. Diktsamlig, Forlagið, 2017.

Norge

Det er berre eit spørsmål om tid av Eldrid Lunden. Diktsamling, Aschehoug forlag, 2018
Jeg lever et liv som ligner deres. En levnetsbeskrivelse av Jan Grue. Selvbiografi, Gyldendal, 2018

Det samiske språkområdet

Ii dát leat dat eana av Inga Ravna Eira. Diktsamling, Davvi Girji, 2018.

Sverige

Nonsensprinsessans dagbok. En sjukskrivning av Isabella Nilsson. Diktsamling, Ellenstöms, 2018
Människan är den vackraste staden av Sami Said. Roman, Natur & Kultur, 2018.

Åland

Det finns inga monster av Liselott Willén. Roman, Albert Bonniers förlag, 2017.