Lyrisk salgssuksess

Diktsamlinger er sjelden superbestselgere, men ingen skjønnlitterær sjanger opplevde høyere prosentvis vekst i 2020 enn lyrikken. Det viser Forleggerforeningens bransjestatistikk, skriver Klassekampen. Siden 2013 har lyrikksalget økt med 54 prosent.

Klassekampen i dag.

Størst var veksten fra 2019 til 2020, da forlagenes omsetning steg fra 11,5 til 15,1 millioner kroner.

Les saken i sin helhet: https://klassekampen.no/utgave/2021-08-02/knallar-for-norsk-poesi

Bransjestatistikken viser at det ble solgt totalt 107.000 diktsamlinger i fjor.

Salgsveksten forklares med et knippe enkeltforfattere som har gjort det svært godt de siste årene.

En vanlig diktbok trykkes normalt i et opplag på rundt 1500 eksemplarer. Trygve Skaugs fjorårsbøker «Ikke slipp» og «Hjemmekamp» er til nå blitt trykt i tilsammen 25 000 eksemplarer. Skaug er kjent som Instagram-poet.

I likhet med Skaug kom Alexander Fallo til Cappelen Damm med en hel rekke Instagram-følgere og likes i bagasjen, skriver Klassekampen. Fallos diktsamling «Du fucker med hjertet mitt nå» fra i fjor er trykt i 4500 eksemplarer.

– Både Fallo og Skaug er kommet inn i bokbransjen via plattformer på sosiale medier, og de har derfor helt fra begynnelsen av stått i tett dialog med sitt publikum, sier Anne Liebenberg, salgssjef i Cappelen Damm.

Hun trekker linjer til den folkekjære poeten Kolbjørn Falkeid, som nylig gikk bort.

– Falkeid var tett på folket, også fordi han var kjent for folk gjennom musikken til Vamp. Skaug og Fallo har det til felles med ham at de bruker andre plattformer enn det tradisjonelle bokmediet, sier Liebenberg til KK og legger til: – Unge lesere kommenterer at Skaug og Fallos dikt «snakker til dem» og «beskriver hvordan de har det». Da går det rett inn i sjela, sier hun.

Det er likevel ikke slik at man må distribuere gratis dikt på nett for å ha håp om å selge bøker. Forlaget Kolon har flere kritikerroste diktsamlinger som ikke bare vinner priser – men også selger godt. Karoline Brændjord vant i fjor både Kritikerprisen og Tarjei Vesaas’ debutantpris. Diktsamlingen hennes «Jeg vil våkne til verden» har per nå et opplag på 4800 eksemplarer.

Også forlagskollegaene Cecilie Løveid og Ingvild Lothe selger godt, forteller forlegger Bjørn Aagenæs.

– Reint generelt vil jeg si at for Kolon er kvalitet er viktigere enn opplag, men opplag kan også være en kvalitet, sier han.

Ifølge kritiker og litteraturviter Hadle Oftedal Andersen er det ikke uvanlig at enkeltutgivelser stikker seg ut i det lyriske landskapet. Slik har det alltid vært.

– Interessen for poesien er ganske jevn. Likevel dukker det med jevne mellomrom opp utgivelser som når breiere, fordi folk føler at dette er noe de kan lese. Diktsamlinger som bryter barrieren mot poesien, som mange føler på, sier han til Klassekampen.

Andersen forstår at Trygve Skaug appellerer bredt, selv om han personlig synes at «Skaug er litteraturens Samantha Fox».

Han mener at kritikere, forlag og bokhandlere kunne vært flinkere til å vise fram et større spekter av poesi for leserne.

– At det finnes et sug der ute, det tror jeg absolutt. Men det er sjelden leserne blir gjort oppmerksom på at man ikke trenger å være ekspert for å lese poesi utenfor Instagram, sier Andersen.