Marit Borkenhagen ny sjef på Lillehammer

Marit Borkenhagen

Marit Borkenhagen overtar etter Kjersti Stenseng som sjef for Norsk litteraturfestival – Sigrid Undset-dagene på Lillehammer. Borkenhagen er informasjonssjef i Bokklubben, og har bakgrunn som litteraturviter, bokanmelder og redaktør. Hun har også hatt ansvaret for arrangementer som Bokbadet og Bokfest i Operaen.

– Hvorfor søkte du stillingen?

– Å reise til Lillehammer i mai, sitte ned i parken, høre og se forfatterne på scenen er en årviss og fin opplevelse. Jeg har vært publikum på Norsk litteraturfestival i 14-15 år og er stor fan av festivalen, så da stillingen som festivalsjef ble utlyst, tenkte jeg; den jobben vil jeg ha.

– Vil publikum merke noen endring med deg i ledelsen?

– Jeg er opptatt av at festivalen skal ha både bredde og dybde, at det er fullt av fristelser både for et alminnelig lesende publikum og at festivalen samtidig tar sitt samfunnsansvar på alvor, reiser spørsmål og utfordrer. Jeg skjønner at du vil ha en programerklæring, men det er alt for tidlig å svare konkret på det spørsmålet. Jeg går til jobben med en åpen holdning og så langt kan jeg si at jeg har ambisjoner om at festivalen skal være rik på opplevelser, både for de som leser sakprosa og de som leser lyrikk, både for barn og voksne. Det gjenstår også å ansette en kunstnerisk rådgiver for de kommende festivalene, vedkommende blir en viktig premissleverandør for programmet.

– Vemodig å forlate Bokklubben?

– Ja, det blir vemodig å forlate Bokklubben. Det har vært en fantastisk arbeidsplass hvor jeg har lært mye og fått uforglemmelige opplevelser, men samtidig føles det riktig å gå videre, etter over 12 år i samme bedrift.

– Hva synes du om norsk litteratur?

– Norsk litteratur har mange høydepunkter. Jeg leser mest skjønnlitteratur og liker å følge med på norske samtidsforfattere og sveiper innom hele spekteret fra krim til lyrikk.

– Hva liker du best å lese selv?

– Bøker som har gjort inntrykk det siste året er Beate Grimsruds En dåre fri, Gaute Heivoll Før jeg brenner ned, Karl Ove Knausgårds Min kamp, Tove Nilsens Nede i himmelen, Torgeir Rebolledo Pedersens Erfaring og forsvinning og Ivo de Figueiredos Mysteriet Ingeborg Køber.

– Flytter du til Lillehammer?

– Jeg kommer til å bo og jobbe både på Lillehammer og i Oslo. Deler av uka blir det altså hybel på Lillehammer og ellers blir det hjemmekontor og familieliv på Grefsen.