Markering av Ytringsfrihetsprisen 30 år

Torsdag 19. september inviterte DnF og Norsk PEN til markering av Ytringsfrihetsprisen 30 år.

I løpet av kvelden fikk publikum både et tilbakeblikk på Ytringsfrihetsprisen de siste 30 årene, samt opplesninger fra vinnere fra de siste årene.

Forfatter og leder av DnFs Internasjonale utvalg, Hanne Ramsdal var kveldens konferansier. Forfatter Øivind Hånes innledet kvelden med en opplesning fra den nye antologien «Elvene renner ut av kartene» (Gyldendal, 2024). Antologien består av gjendiktninger av İlhan Çomak sin dikt. Çomak ble tildelt DnFs ytringsfrihetspris i 2021, og sitter fortsatt fengslet i Tyrkia.

Øivind Hånes

Generalsekretær i Norsk PEN, Jørgen Watne Frydnes, tok publikum gjennom historien til Ytringsfrihetsprisen, og ytringskampen de siste 30 årene.

Jørgen Watne Frydnes

Den indisk-britisk-amerikanske forfatteren Salman Rushdie og den ukrainske forfatteren og menneskerettighetsforkjemperen Victoria Amelina ble tildelt Ytringsfrihetsprisen i mars i år. Amelina ble drept av et missilangrep i Kramatorsk i juni 2023, 37 år gammel, og mottok derfor prisen posthumt. Salman Rushdie ble presentert av sin norske redaktør, Maria Horvei, før publikum fikk se en videohilsen fra Rushdie. Den ukrainske poeten Iryna Shuvalova leste et dikt av Victoria Amelina, før hun avsluttet med to av sine egne dikt.

Maria Horvei
Iryna Shuvalova

Vinner av Ytringsfrihetsprisen 2017, Aslı Erdoğan, skulle egentlig vært til stede denne kvelden, men måtte dessverre trekke seg. Rune Berglund Steen som presenterte Erdoğan sitt forfatterskap og hennes arbeid for ytringsfrihet fra Tyskland der hun lever i eksil, før han leste et utdrag fra Erdoğan sin roman som er i oversettelse nå, og utkommer på Gyldendal i 2025.

Rune Berglund Steen

Deretter var det panelsamtale, ledet av Ida Lødemel Tvedt, hvor paneldeltakerne snakket om de største truslene mot ytringsfrihet i dag, og hvordan vi best kan bekjempe dem.

Avslutningsvis presenterte Bendik Vada den nye antologien «Tunga mi protesterer mot døden» (Forlaget Oktober, 2024). Antologien presenterer et utvalg dikt skrevet av palestinere, døde og nålevende, bosatt i Palestina og diasporaen. Wesam Almadani, fribyforfatter og poet, leste sine dikt på arabisk, mens Bendik Vada leste den norske gjendiktningen.

Arrangementet var støttet av Fritt Ord, Den norske Forfatterforening, Forfattersentrum, Bergesenstiftelsen, Aschehoug og Gyldendal.