Mette Karlsvik ny hjemmeside-journalist

Mette Karlsvik er engasjert som journalist her på hjemmesiden til Den norske Forfatterforening. Hun overtar etter Astrid Nordang. Karlsvik (1978) er en norsk forfatter og…

mette-karlsvik

Karlsvik (1978) er en norsk forfatter og skribent fra Frei på Nordmøre. Hun har bl.a. bachelorgrad i billedkunst fra Glasgow, bachelor i journalistikk fra Universitetet i Bergen, og utdannelse fra Skrivekunstakademiet i Bergen.

I 2005 fikk hun Tarjei Vesaas’ debutantpris i for romanen «Vindauga i matsalen vender mot fjorden». Karlsvik debuterte som barnebokforfatter høsten 2009 med «1–2–TRE».

Mette Karlsvik har vært vikarjournalist i aviser som Morgenbladet, Bergens Tidende og D2. Siden 2008 har hun vært bokanmelder for Romsdals Budstikke. Hun var også mangeårig vikar, frilanser og spaltist for avisen Tidens Krav.

Bibliografi:

2005 – Vindauga i matsalen vender mot fjorden (roman/Det Norske Samlaget)
2006 – Rosa Prosa (novelle i antologi)
2007 – Flytårn (roman)
2008 – Pol (roman)
2009 – Signaler (invitert forfatter)
2009 – Varmestafetten (remixed Jan Erik Vold-dikt i antologi)
2009 – 1–2–TRE (roman for barn)
2010 – Akkurat Nå (novelle i antologi)
Mette Karlsvik skriver også reisehåndbøker for lydbokforlaget Grieg

Priser og stipender:

2005 – Tarjei Vesaas’ debutantpris for Vindauga i matsalen vender mot fjorden.
2007 – Statens arbeidsstipend for yngre kunstnere (2-årig)
2009 – Statens arbeidsstipend for yngre kunstnere, barne – og ungdomslitteratur (1-årig)
2009 – Nordisk Ministerråd/KKNord mobilitetsstipend for Reykjavik