Møllers prosess

Kari Møller

Kari Møller tiltrer som bokklubbsjef i det 50. jubileumsåret, etter lang fartstid i bransjen. Før hun kom inn i klubbsystemet for seksten år siden, jobbet hun redaksjonelt i Solum forlag og som informasjonssjef i Aschehoug. Hun har også erfaring fra bokhandel, selv om det etter eget sigende begynner å bli "veldig lenge siden". Idag er hun blant annet styreleder i !les, foreningen som vil fremme lesningens vilkår i Norge.

Innenfor bokklubben har Møller vært redaktør for barne- og ungdomslitteraturen i fire-fem år, før hun ble direktør for Dagens Bøker og siden overtok seriesatsninger, blant annet Verdens hellige skrifter. Men for Møller er det kanskje barne- og ungdomsbøkene som har vært hjertebarnet. Hun vil ikke komme med noen programerklæring om hva som skal skje framover, da er hun heller med å skissere et scenarioom hvor bokklubben er om fem år.

– Bokklubbene står veldig mye sterkere i Norge enn i andre land. Og ettersom nettsatsningen vår, både med bokklubben.no og bokkilden.no, er så solid, mener jeg vi er godt rustet til å møte tøffere tider. Vi vil naturligvis være med på den teknologiske utviklingen og selge e-bøker, men nettet er også et egnet sted å formidle papirbøkene.

– Vil dere ta i bruk sosiale medier i større grad enn nå?

– Ja, vi er i startgropa der også. Facebook og slike medier er en del av den generelle utviklingen, og vi vil satse i større grad på kontakt med leserne. Vi kjenner det jo igjen fra media, der leserne kommenterer saken og hverandre. Litteratur egner seg godt å dele meninger, erfaringer og vurderinger – her ser vi mange muligheter til at lesernes deltakelse med tiden blir tydeligere og tydeligere. Vi er i ferd med å gå inn i en ny virkelighet, og den følger vi med på.

Hva med månedens bok, vil den fortsatt være en realitet om fem år? Her svarer bokklubbkvinnen kontant ja.

– Kari Møller, hva er favorittboka?

– Jeg skal akkurat til å lese Henry Millers Sexus. Ettersom jeg ikke har lest den ennå, må jeg tenke meg om. Men jo, jeg tror nok Franz Kafkas Prosessen får rangere som favoritten. Den leste jeg i ungdomstiden, og den gjorde dypt inntrykk. Så det er nok den viktigste boka jeg har lest.

Og med en desimert plass i næringskjeden, økt konkurranse og generelt mer uskre tiderfor bransjen, vil Møller fra og med 2011 gi seg i kast med sin egen prosess for De norske Bokklubbene. Den solide erfaringen fra såvel redaksjonell side som fra markedsføring og salg kan komme godt med i kampen om kundene, helst kalt leserne. Og kanskje ligger hun allerede i forkant, etter de siste to årenes ansvar for å bygge opp teknologisenteret Boklink.