Myteknuser’n #4: Om konkurranse

Er norsk bokmarked uten konkurranse? Noen hevder det er slik på grunn av fastprisordningen. Norske forlag står imidlertid fritt til å sette den faste prisen…

Myteknuser'n

Er norsk bokmarked uten konkurranse? Noen hevder det er slik på grunn av fastprisordningen. Norske forlag står imidlertid fritt til å sette den faste prisen høgt eller lavt og på den måten konkurrere seg imellom. Og fastprisperioden varer bare til 1. mai året etter boka kom ut, deretter kan bokhandlerne konkurrere på pris så mye de orker. Sju av ti bøker i bokhandelen er utenfor fastprisperioden. Det fins også viktigere ting å konkurrere på enn lav pris. Bokhandlerne konkurrerer om å være best på utvalg, best på veiledning, service i butikken, tilgjengelighet for leserne og kunnskap om litteratur. Forleggere kan alltid konkurrere på kvalitet og utvalg, rett og slett konkurrere om å gi ut de beste bøkene. Vi frykter at fripris i Norge vil svekke den viktige konkurransen mens en renere priskonkurransen tar over. Hvem vinner? Ikke leseren, ikke litteraturen.