Nettgigant utfordrer norske bokhandlere

Det multinasjonale selskapet har i lengre tid snust på det skandinaviske markedet, skriver avisen.  Les artikkelen i sin helhet i Klassekampen: https://klassekampen.no/utgave/2020-06-23/rykker-inn-i-bok-norge Fra før er…

unnamed

Det multinasjonale selskapet har i lengre tid snust på det skandinaviske markedet, skriver avisen. 

  • Les artikkelen i sin helhet i Klassekampen: https://klassekampen.no/utgave/2020-06-23/rykker-inn-i-bok-norge

Fra før er det kjent at den Amazon-eide nettbokhandelen Book Depository har inngått avtaler i Sverige og Danmark. Nå står Norge for tur.

En sentralt plassert kilde i norsk forlagsbransje sier til Klassekampen at Book Depository har tatt kontakt med «alle de store norske forlagene».

Skulle Book Depository få fotfeste i Norge, vil den Amazon-eide nettbokhandelen kunne bli en markant utfordrer til norske bokhandlere.

– Dette vil være ganske dramatisk for det norske bokmarkedet, sier professor Helge Rønning, som i fjor ga ut ei bok om norsk litteraturpolitikk med professorkollega Tore Slaatta.

Rønning frykter at dersom en sterk internasjonal aktør som Book Depository får innpass i Norge, kan det gå utover det norske litterære systemet, hvor blant annet fastpris er et viktig element.

– Dette er et skjørt system med ulike bransjeavtaler som er bygget opp over lang tid. Hvis Book Depository – og eventuelt Amazon – nå kommer inn i norsk litteraturbransje, kan dette på sikt føre til en liberalisering og undergraving av den norske modellen, sier Rønning og legger til:

– Dette er for øvrig nok et eksempel på at behovet for en boklov i Norge blir stadig mer prekært.

Terje Colbjørnsen, som er førsteamanuensis ved Oslomet og forsker på bokbransjen, mener Book Depository vil bli en sterk aktør i det norske bokmarkedet.

– De vil kunne ta store markedsandeler fra de eksisterende norske nettbokhandlene, som Ark og Norli og Tanum, sier han.

– Det kan vel være positivt for norske bokkjøpere?

– Ja, så lenge Book Depository konkurrerer på like vilkår som de andre og forholder seg til norske mekanismer for prisregulering, vil det komme norske kunder til gode. De vil nok også til en viss grad kunne presse prisene ned, men langtidseffektene er jeg mer usikker på.