Nicaraguansk forfatter og poet møtte DnF

Den anerkjente nicaraguanske forfatteren og poeten Gioconda Belli besøkte Forfatterforeningen denne uken.

Til stede på lunsjen var, i tillegg til Gioconda Belli (midt på bildet), Evelyn Hoen, Vegard Bye og Larissa Maria Avelar samt fra DnF, Inger Elisabeth Hansen, Torgeir Schjerven, Kristin Hauge og Kerstin Bennett. (Foto: Jeanette Hansen)

Gioconda Belli har siden 1972 gitt ut dikt, noveller, barnebøker fra årene med geriljaen, The Country under My Skin (2001).  Hun var leder for PEN Nicaragua 2013 til 2021 og lever nå i eksil i Spania.

Belli er i Norge for å gi oppmerksomhet til utviklingen av et nytt diktatur i Nicaragua. Hun er en kritisk stemme til det sittende regimet og bruker en stor del av sin tid til å besøke ulike land og informere om situasjonen i Nicaragua.

Tirsdag arrangerte Nicaraguagruppa i Latin-Amerikagruppene i Norge og Norsk PEN, med støtte fra Fritt Ord (en søknad støttet av Forfatterforeningen) en panelsamtale med Gioconda Belli med overskriften Nicaragua – et glemt diktatur.

Onsdag inviterte Forfatterforeningen Belli til lunsj der situasjonen i Nicaragua og forfatternes rolle i kampen for demokrati og ytringsfrihet var tema.