Nordiske skribenter bekymret for situasjonen i Mexico

I et felles brev til Mexicos president Andrés Manuel López Obrador er PEN, nordiske forfattere, journalister og oversettere bekymret for situasjonen i Mexico.

– Med stigende bekymring følger vi med på situasjonen for journalister, skribenter og andre frie ytrere i Mexico, heter det i brevet.

President Andrés Manuel López Obrador

Palacio Nacional

Presidencia de la Perública

Plaza de la Constitutión S/N, Centro, Cuauhtémoc

06066 Ciudad de México, CDMX México

1. mars 2022

Kjære President Andrés Manuel López Obrador,

Det er med stigende bekymring at vi, de undertegnende organisasjonene, følger med på situasjonen for journalister, skribenter og andre frie ytrere i Mexico, og ser en stadig forverring. Drap på journalister har blitt en nesten ukentlig hendelse.

Siden årsskiftet har fem journalister blitt drept: Jose Luis Gamboa (10. januar), Margarito Martinez (17. januar), Lourdes Maldonado Lopez (23. januar), Roberto Toledo (31. januar) og Heber Lopez Vazquez (10. februar).

Det er vanskelig å knytte den nåværende situasjonen i landet opp mot Mexicos lange og stolte tradisjon for ytringsfrihet innen journalistikk og litteratur, hvor personer som Juan Rulfo og Octavio Paz, blant andre, er velkjente verden over. Men det er viktig å påpeke at når ytringsfriheten er truet, er det viktigere enn noensinne at ytringsfriheten beskyttes. Mexico er blant landene i verden hvor flest journalister blir drept som følge av sitt arbeid.

På vegne av PEN-sentre i Danmark, Norge og Sverige, og presse- og forfatterorganisasjoner i de tre respektive landene, oppfordrer vi sterkt til at de oppsiktsvekkende drapene blir grundig etterforsket, og at de ansvarlige stilles for retten i en uavhengig og rettferdig domstol. Vi oppfordrer også regjeringen i Mexico til å sikre at mekanismene og trendene som fører til forfølgelse og drap av frie ytrere motarbeides, og at journalister i landet garanteres nødvendig beskyttelse.

Journalister skal kunne arbeide fritt og uten risiko for liv og helse i Mexico som alle andre land, og i tråd med internasjonale menneskerettigheter og retten til ytringsfrihet, som Mexico har undertegnet.

Hvis det er noe vi, de undertegnende organisasjonene, kan bidra med, i tillegg til å vise solidaritet og skape oppmerksomhet, står vi til disposisjon.

Med vennlig hilsen,

Dansk PEN