«Norge – en teknologisinke,» sier informatikklektor om e-moms. Hva gjør elektrobutikkene våre?

"«Bakstreversk», «et ille grep i feil retning» og «vil lekke som en sil»". Det sier universitetslektor ved Institutt for informatikk, Gisle Hanenmyr, til Dagsavisen i dag. I artikkelen, som har tittel "Sterk kritikk mot e-moms", står det videre: – Hadde vi ikke vært så rike og teknologikåte, ville jeg sagt at dette grepet gjør Norge til en teknologisinke. Det er bakstreversk, sier informatikkforskeren.Han mener avgiftsfritaket til en del kulturprodukter vil forvitre, som en følge av regjeringens holdning.

Men hva gjør forhandlere av småelektronikk, som Elkjøp og Expert? Tar de inn lesebrett, eller avventer de situasjonen? DnF har snakket med dem om dette tema:

… Men først, en liten orientering i begrep og ord som blir brukt litt om en annen:

Tekstformatet: Når du leser en bok fra skjermen din, kan det være "en pdf". Det kan også være et dokument laget i "ePUB". EPUB, Epub, som det også skrives, er kort for "elektronisk publikasjon".

Leseverktøyet: Mange leser allerede bøker eller andre tekster fra dataskjermen sin, fra "tavler" som iPad, Samsung Galaxy Tab, eller fra mobiltelefonene sine. Slike typer leseverktøy har ofte multifunksjoner. Du kan også surfe på internett, skrive på de, og liknede. "Lesebrett" er, av noen, definert som en tavle som er spesiallaget for å lese bøker fra. Disse mangler ofte andre funksjoner, men er bedre til den tingen de er laget for. De har ofte "elektronisk blekk". Elektronisk blekk gir bokstavene en dybde, og gjør de lettere å oppfatte for øynene. Øynene trenger ikke å jobbe så hardt for å se bokstavene. Opplevelsen ligger dessuten nærmere det å lese trykte bokstaver, fordi det er illusjonen om en tekstur.

Produksjon og salg: De store, norske forlagene har teknologien som skal til for å produsere e-bøker. Mange har allerede produsert ferdig de e-bøkene som de skal lansere teknologien sin med. Men det som hindrer lanseringen av de, har vært spørsmål om momsfritak eller ikke for e-bøker. Det var ikke noe støtte, i statsbudsjettet for 2011, for å finansiere momsfritaket for e-bøker. Det er derfor fortsatt litt uvisst om når norske e-bøker blir lanserte. Fordi utenlandske e-bøker oftere er fritatt moms, blir de norske bøkene lite konkurransedyktige. Et interessant spørsmål nå, blir derfor hvordan forhandlere av elektronikk forholder seg til dette. Tar de inn lesebrett selv om den norske lanseringen lar vente på seg? Selger de noen? Vi tok kontakt med informasjonsansvarlige eller pressekontakten i de store, norske el-kjedene, og spurte noen spørsmål. Vi fikk to svar: Et langt, fra Expert, og et kort, fra Elkjøp:

Intervju med Philip Straumsheim fra Expert:

– Hei Philip Straumsheim! Kommer Expert til å ta inn lesebrett, og når vil dere eventuelt gjøre det?

Expert kommer selvfølgelig til å ta inn bådelesebrett og tablet-PCer når disse er klare for salg i Norge. Per i dag er detiPad som er den store driveren i dette markedet på verdensbasis, men dennefinnes p.t. ikke for salg i Norge. Allikevel estimeres det at så mange som20.000 nordmenn har en iPad i dag. Disse er kjøpt vi nettet eller i utlandet.

– Hvilken type lesebrett vil dere satse på?

– Når iPad kommer er foreløpig usikkert. SamsungGalaxy Tab forventes i Expert fra medio oktober. Galaxy Tab har også innebyggetmobiltelefon + to stk kamera. Både iPad og Galaxy Tab ønsker Expert å ta inn. Itillegg er det ”haugevis” av leverandører innen data som i dissedager lanserer sine tavlePC’er. Expert vil vurdere de mest aktuelle og tainn de vi tror vil treffe bra hos kunden.

– Det har nylig kommet informasjon om at den norske lanseringen kan komme til å la vente på seg en stund til. Kommer dere til å fortsette med deres "plan" om lesebrettinnkjøp, eller vil informasjonen påvirke strategien til Expert?

Som sagt er det fullt mulig ålese e-bøker på en tablet-PC. Jeg gjør det selv og det fungerer meget bra. Jeg trorat for de fleste vil en tablet-PC være mer egnet enn et rent lesebrett. Man fårjo langt flere muligheter ift et vanlig lesebrett. Det vet jeg av egenerfaring.

– Kommer dere til å tilby kundene avtaler om kjøp av innhold, fra leverandrørene?

– Det er for tidlig å si. Jeg tror ikke manbør drøye for lenge med å bli enige om formatet på slike brett. Ikke glem atdagens kunder begynner å bli godt kjent med Amazon og Kindles e-bøker og de harikke problemer med å lese bøker på engelsk. Det kan bli en utfordring for tradisjonellenorske bokhandlere.

En kort kommentar fra Elkjøp:

– Vi ser at kundene våre ønsker lesebrett og jobber med å få produktet inn i våre varehus i god tid før jul. Dessverre kan vi ikke si så mye mer på nåværende tidspunkt, sier Åshild Indresøvde fra Elkjøp.