Norge er gjesteland ved bokmessen i Warszawa

Norge er gjesteland ved bokmessen i Warszawa 26. – 29. mai. Gjestelandsprosjektet er organisert av NORLA i tett samarbeid med den norske ambassaden i Warszawa.

Bokmessen finner sted i Kulturpalasset og er Polens viktigste bokmesse.

Bokmessen er en anledning til å presentere bredden i norsk litteratur for det polske markedet og for forfatterne å møte sine polske lesere. Det vil bli et variert program med arrangementer i alle sjangre for både publikum og bokbransje, og digitale programmer planlegges parallelt.

Polen er et viktig marked for norsk litteratur og det er en stor interesse for alt fra krim og Nordic noir til barnelitteratur og tegneserier. Polsk litteratur finner også gjenklang i Norge og er det femte mest oversatte språket til norsk. Gjestelandsprosjektet understreker fellesinteressen mellom våre kulturer og språk.

«Jeg er henrykt over at Norge er gjesteland på årets bokmesse i Warszawa. Stor litteratur kan bevege, provosere og vise oss det vi har felles. Dette trenger vi mer enn noen gang før, nå som vi forsøker å legge pandemien bak oss. Norges deltagelse på bokmessen vil gjøre norsk litteratur enda mer tilgjengelig for et polsk publikum, til glede for både forfattere og lesere», sier Anniken Huitfeldt, utenriksminister i Norge.

«Vi er veldig glade for å være æresgjest på bokmessen i Warszawa. Dette er en stor mulighet til nok en gang å presentere forfattere og bøker fra Norge for et internasjonalt marked, denne gangen for polske lesere. I de siste fem årene har polsk vært blant topp ti språk i NORLAs statistikk for oversettelsestilskudd. Mange forfattere fra Norge er allerede tilgjengelige i polsk oversettelse, så det litterære programmet vil vise alle sider ved norsk samtidslitteratur», sier Margit Walsø, direktør for NORLA.

For oppdatert informasjon, se: https://norla.no/nb/warsaw-2022