Ny publikumssuksess for Oslo bokfestival

Hva er hovedinntrykket ditt etter årets festival? – Jeg tror vi har truffet bra med programmet, veldig variert, og det ser vi også på hvor…

Foto: Elisabeth H. Glad/Oslo bokfestival

Hva er hovedinntrykket ditt etter årets festival?

– Jeg tror vi har truffet bra med programmet, veldig variert, og det ser vi også på hvor stor utskiftning det er fra et arrangement til et annet. Festivaluniversitetet har vært en suksess, det strømmer til folk for å høre om alt fra DDR til evolusjonsbiologi. Hovedscenen har til tider rent over av folk, i tillegg til de 600 sitteplassene, har det vært fullt langs vegger og ikke minst utenfor.

– Hva er du mest fornøyd med?

– Jeg er mest fornøyd med det gode programmet, og at alle som har hatt egne arrangmenter og scener har hatt fulle hus.

– Har du en hilsen til de over 200 medvirkende forfatterne?

– Til forfatterne vil jeg bare si tusen, tusen takk. Det er dere som ER Oslo bokfestival, og sørger for at byen fylles av liv og røre. Med så mange forfattere og programposter vil det alltid være noen ting som kunne vært gjort bedre, så jeg oppforderer til å ikke la noe være usagt. Dere er uansett folkehelter!

– Ser du noe som skal endres til neste år?

– Til neste år har vi lyst til å definere innholdet i programpostene klarer på forhånd, både for at alle forfattere skal vite alt de trenger, men også for at de skal kunne gi tilbakemelding hvis de har ønsker eller idéer til programmet. Også håper jeg selvfølgelig at vi blir enda bedre, proffere og fortsetter å trekke et stort publikum.

Den norske Forleggerforening og Den norske bokhandlerforening er arrangører av festivalen. Også forlag, bokhandler og bokklubber er involvert.