Aktuelt

Opprop mot e-bokmoms (I): Nå må den rødgrønne regjeringen besinne seg i litteraturpolitikken!

DeF styret tett

Følgende opprop – signert styret i Den norske Forfatterforening (bildet) og over 260 av Norges ledende skjønnlitterære forfattere – står i dag på trykk i Aftenposten:

Til den rødgrønne regjeringen!

I mer enn 40 år har merverdiavgiftsfritaket på bøker vært en av bærebjelkene i en vellykket norsk litteraturpolitikk. Norsk litteratur leses som aldri før, både innenfor og utenfor landets grenser. Merverdiavgiftsfritaket har gitt litteraturen vår gode muligheter for langsiktig utvikling.

Når den rødgrønne regjeringen innfører merverdiavgift på litteraturen gjennom e-boka, gambler de med hele den norske litteraturens fremtid.  E-boka gjør at engelsk og annen utenlandsk litteratur er tilgjengelig for norske lesere med et tastetrykk, og til priser den norske bokbransje i utgangspunktet er sjanseløse til å konkurrere mot.

Istedenfor å tilrettelegge for utviklingen av e-bok med norsk innhold, setter man den norske e-boka i en umulig konkurransesituasjon ved å gjøre den 25 % dyrere enn nødvendig.

Norske lesere og norsk litterært mangfold kommer til å betale prisen!

Forfatterne ber den rødgrønne regjeringen besinne seg. Bevar mulighetene for en mangfoldig litteratur på norsk, uansett hvilket format den gis ut i.

Styret i Den norske Forfatterforening

Anne Oterholm (leder)  –  Sigmund Løvåsen (nestleder)  –