Lydbokforlaget har hatt digitale filer i salg siden 2007, men det var først i 2014 at salget tok av. I 2013 utgjorde digitale lydbøker 15 prosent av Lydbokforlagets totale omsetning, mens fysiske produkter som cd og digikort sto for 85 prosent. I fjor utgjorde digitale lydbøker 40 prosent av omsetningen. Lydbokforlaget, som er markedsledende på lydbøker i Norge, gikk med millionunderskudd i 2011, 2012 og 2013. I 2014 omsatte forlaget for over 50 millioner kroner og fikk et overskudd på over fem millioner krone, skriver DN.
Mens Aschehoug og Gyldendal eier halvparten av Lydbokforlaget hver, har Cappelen Damm sin egen tjeneste for digitale lydbøker. Storytel ble lansert i 2014 og er en strømmetjeneste der abonnenten betaler 169 kroner i måneden for ubegrenset tilgang på tjenestens 30.000 titler innen både e-bok og lydbøker. Av de 20.000 som i dag abonnerer på tjenesten er det knapt noen som leser e-bøker.
– I Norge er hele 97 prosent av konsumet lydbøker, kun tre prosent er e-bøker, sier Storytel-sjef Håkon Havik til DN. Han henviser til undersøkelser som viser at kundene foretrekker tradisjonelle bøker for lesing, men at de gjerne vil ha lydbøkene digitalt fra mobilen.
I 2015 ble det gjort 200.000 lyttinger i tjenesten.