Oslofolk strømmer til Deichman!

Oslofolk strømmer til Deichmanbibliotekene! Hittil i år har det kommet til 32 600 nye lånere, det er 33 prosent økning fra i fjor.

Samlet er det langt over 250 000 registrerte lånere i Deichmans systemer. 112 000 har lånt minst én bok/musikk/film siste året.

Tallene gleder biblioteksjef Knut Skansen: -Stadig flere ser at man får mer ut av Deichmans tilbud om man har registrert seg og fått digitalt lånekort, som kan brukes på mobilen. De siste årene har besøket økt veldig og andelen registrerte lånere øker tilsvarende, sier Skansen.

– Veksten sier noe om at bibliotekene har et kjempepotensial for å nå ut til flere. Når vi har gode bibliotek, kommer det flere folk som låner mer. Og det er et viktig mål for byrådets satsing på bibliotek – å nå ut til flest mulig. Veldig spennende å se hvor mange flere vi kan nå ut til, sier kulturbyråd Omar Samy Gamal.

Med lånekort kan man låne inntil 30 bøker, filmer eller plater av gangen. Du kan låne fritt blant over en million bøker, e-bøker, filmer, cd-er, instrumenter og verktøy – og dette er gratis. Og som registrert låner har du også tilgang til Deichmans meråpne biblioteker (kl. 07-22 alle dager, bruk gjerne appen Oslonøkkelen) , og du kan bestille bøker fra deichman.no og hente dem på ønsket Deichmanbibliotek over hele Oslo.

-Å være registrert låner øker verdien av et besøk hos oss, sier biblioteksjefen.

-Det koster ingenting, gratisprinsippet er nedfelt i norsk lov og det er vi veldig glad for fordi det gir alle tilgang til samlingen og tjenestene våre. Vi kaller dette friheten til å låne, hva du vil og når du vil, sier Knut Skansen.

Alle over 15 år kan bli låner, om man fødselsnummer eller såkalt D- eller DUF-nummer. De under 15 år må ha foreldrenes tillatelse. Selve kortet er digitalt og kan hentes opp på mobilen via Min side på deichman.no