PEN fordømmer drap på medlem av Afghansk PEN

Norsk PEN og PEN International fordømmer det brutale drapet på poeten, historikeren og medlem av Afghansk PEN, Abdullah Atefi (عبدالله عاطفي).

I en pressemelding skriver PEN:

Vi oppfordrer det internasjonale samfunnet, den afghanske regjeringen og FNs sikkerhetsråd til å holde Taliban ansvarlig for forfølgelsen av poeter, forfattere og andre frie ytrere.

4. juli 2021 ble Abdullah Atefi hentet fra sitt hjem i Uruzgan-provinsen og drept, ifølge provinsens guvernør. Mens Taliban angivelig ikke påtar seg ansvaret for drapet, hevder Afghanistans visepresident, Amrullah Saleh, i en Twittermelding at Taliban tok Atefi ut av hjemmet sitt og skjøt ham på gaten.

– PEN er i sorg over attentatet på dikteren Abdullah Atefi, og vi oppfordrer det globale samfunnet og ledere til å stå sammen for å støtte det afghanske folk. Vi kan ikke la landet falle tilbake i hendene på Taliban og deres grusomme styresett, sier Jennifer Clement, president i PEN International.

Abdullah Atefi, medlem av Afghansk PEN siden 2008, var en poet og historiker som blant skrev om pashtolitteratur og -kultur. Atefi hadde en mastergrad i både økonomi og ingeniørfag, han var en høyt ansett forfatter, ved siden av å undervise i litteratur på en lokal ungdomsskole.

Drapet på Atefi er et tegn på Talibans styrkede tilstedeværelse over hele landet. I områder som styres av Taliban blir ytringsfriheten alvorlig undergravd, med forbud mot uavhengige medier, og økt angrep mot frie stemmer, spesielt kvinner. I løpet av de siste tre månedene har over 50 medieorganisasjoner blitt stengt i Taliban-kontrollerte områder, ifølge nasjonale myndigheter.

Uruzgan-provinsen, der Atefi ble myrdet, er hardt rammet. Som følge av at Taliban tok kontroll over Uruzgan-provinsens sørlige distrikt, Dehrawud, i juli, ble uavhengige radiostasjoner plyndret og ødelagt, og musikk og kvinners deltakelse i radio ble forbudt.

Målrettede drap på intellektuelle, studenter og aktivister har en svært ødeleggende innvirkning på Afghanistans sivilsamfunn. Det har resultert i at journalister, forfattere og andre viktige stemmer flykter fra landet i frykt for represalier. Dette frarøver landet mennesker som jobber for frihet og demokrati, og tvinger de som blir igjen til taushet.