Pettersson topper fortsatt Boklista

Per Pettersson

Han fikk Brageprisen i 2000 for I kjølvannet, og hadde det store internasjonale tilslaget med Ut og stæle hester fra 2003. Romaner kommer ikke akkurat i eininga fra Pettersson. Når det først skjer, er mange spente, og oppmerksomheten stor. Hans siste roman kom i høst, er kalt Jeg nekter, og topper en av bestselgerlistene til Bokhandlerforeningen for andre uke på rad. Det er listen for ny norsk, mestselgende skjønnlitteratur for voksne Pettersson topper. Forrige uke var debutanten Linnéa Myhre den nest mest selgende. Hun ligger nå på "bronseplass", mens Jørn Lier Horsts Jakthundene har fanget andreplassen.

Hvis man også teller med utenlandks skjønnlitteratur, og litteratur som kan selges til rabattert pris, ser bildet annerledes ut. Pettersson ligger på en femteplass på den listen, som toppes av to bøker i serien Fifty shades.

Aage Storm Borchgrevinks sakprosabok En norsk tragedie: Anders Behring Breivik solgte best av all "generell litteratur" i forrige ukes oversikt. Nå har Ingar Sletten Kolloens Dronningen gått forbi. Borchgrevinks bok ligger på andreplass uansett nasjonalitet og prissituasjon.

Dette er utdrag av Den norske Bokhandlerforenings bestselgerlister for uke 41. "Boklista" blir lagt fram fra foreningen hver fredag gjennom hele året. Kildegrunnlaget beskrives av Bokhandlerforeningen selv på denne måten: Salgsstatistikk er hentet fra følgende bedrifter: Ark Bokhandel (103 butikker), Notabene (147 butikker), Norli (54 butikker), Libris (102 av 111 butikker), Fri Bokhandel (22 av 106 butikker), Tanum (17 butikker), Haugen Bok og Akademisk Kvarter. Bokdata fra Den norske Bokdatabasen AS.

Listene inkluderer kun titler som ikke overstiger mer enn 80 prosent salg via en kjede. Listen utgis en gang i uken. Lister: Mestselgende skjønnlitteratur, norsk og oversatt, utgitt 2011-2012. Mestselgende generell litteratur, norsk og oversatt, utgitt 2011-2012. Mestselgende pocket- og billigbøker, norsk og oversatt, utgitt 2011-2012.