Priskrig på lydbøker

Ordflyt

Salget av lydbøker faller. Stadig færre kjøper CD-plater, melder Aftenposten. Og i det teknologiske kjølvannet har dermed lydboksalget stupt med oppmot 25 prosent. Cappelen Damm møter utviklingen ved å senke prisene. Prisen på 500-600 lydbøker halveres. Dette gjelder bøker fra 2010 og eldre. Dermed vil eksempelvis en bok som Lars Saabye Christensens "Bernhard Hvals forsnakkelser" selges for 214 kroner – ikke 429.
Samtidig lanserer Cappelen Damm i dag lydboktjenesten Ordflyt, som er en tjeneste bygget på samme plattform som musikkabonnementstjenesten Wimp, skriver Aftenposten. Her kan kundene laste ned digitale versjoner av lydbøker. Som Spotify og Wimp tilbyr Ordflyt to former for lytting: betalt nedlasting og (foreløpig) gratis strømming.

Cappelen Damm vurderer å innføre en abonnementsordning der kundene ikke kjøper bestemte titler, men i stedet betaler en fast abonnementsavgift. Dette ligger imidlertid et stykke inn i fremtiden – hvis det i det hele tatt blir noe av.
Cappelen Damm får imidlertid ikke følge av Lydbokforlaget, som eies av Gyldendal og Aschehoug. Lydbokforlaget er den største utgiveren av lydbøker her til lands. – En så sterk prisreduksjon som Cappelen Damm nå satser på, vil sage av grenen vi sitter på, sier forlagssjef Herborg Hongset i Lydbokforlaget til Aftenposten. Lydbokforlaget har opplevd en salgssvikt på 25 prosent fra 2008 til 2010. De har likevel valgt å takke nei til tilbudet om å selge lydbøker gjennom Cappelen Damms Ordflyt.