Riksmålsprisen til Simon Stranger

simon_stranger

Om Stranger sier juryen at han skriver med sterkt engasjement om menneskelige anliggender som berører – så det svir. I den dokumentariske romanen forteller Stranger historien om sin jødiske svigerfamilie som etter krigen flyttet inn i huset som hadde vært tilholdssted for den forhatte Rinnan-banden.  – Han skriver godt på et lettflytende riksmål, selv når det må ha vært tunge mentale tak for forfatteren, sier juryleder Per Qvale.

Linn Skåbers bok «Til ungdommen» hedres med barne- og ungdomsbokprisen. I «Til ungdommen» målbærer Linn Skåber ungdommers tanker og følelser om brytningstiden de befinner seg i. – Det er en rørende bok som gir et personlig innblikk i de indre konfliktene som oppstår når du ikke helt henger med i egen kropp, sier Bjørgulv Vinje Borgundvaag, juryleder for barne- og ungdomsbokprisen. Juryen mener Skåber har klart å fange ungdommens eget språk uten at det fremstår som påklistret, i en bok som sprenger sjangergrenser og berikes av Skåbers erfaring med dramatiske tekster.

I år utdeler Riksmålsforbundet også en egen påskjønnelse til inspirasjon for barn. – Vi vil gjerne at barn skriver og har oppdaget en meget ung forfatter som vi ønsker å inspirere. Han heter Matheo Emilian Kjønniksen og utgav boken «Tulleland» da han var åtte år gammel, sier Riksmålsforbundets formann Trond Vernegg.

Prisene vil bli utdelt på et åpent arrangement i Sandefjord bibliotek 10. november under Litteraturuka i Vestfold.