Rivertonprisen til Heine Bakkeid

Heine Bakkeid er tildelt Den gylne revolver, Rivertonprisen, for sin roman St. Avenger.

Heine Bakkeid. Foto: Harriet M. Olsen/Aschehoug

Bakkeid får Rivertonprisen for sin fjerde Thorkild Aske-krim (Aschehoug).

– Jeg var sikker på at jeg skulle tape for Anne Holt, så jeg er overrasket! Men det bekrefter at det er verdt alle tunge skrive- og redigeringsstunder. Jeg bruker jo halvannet til to år på hver bok – og denne siste boken har jeg brukt ekstremt mye tid på. Det er kanskje dette Riverton-juryen har sett, det er i alle fall veldig fint å bli belønnet for alt strevet, sier Heine Bakkeid til VG.

Juryen – bestående av Hans H. Skei (leder), Sarah Natasha Melbye og Kurt Hanssen – skriver følgende: «Årets prisvinner slutter seg på den ene siden fint til den lange rekken av prisvinnende romaner fra 1972 og framover, men samtidig er det utenkelig at en så komplisert og kompleks krimroman kunne ha blitt utgitt på 1970- eller 1980-tallet. Både hva fortellemåte, handlingsutvikling og personskildring angår, er vinnerboken typisk for norsk krim på sitt beste. Det gjelder også dette at hovedpersonen sliter med store mentale utfordringer, og er en skadeskutt og utsatt og deprimert politimann som er fradømt og fratatt all ære og må kjempe for overhodet å gå videre.»

Thorkild Aske-bøkene er nå solgt til 18 land.

Rivertonprisen, «Den gyldne revolver», deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. Rivertonklubben ble startet i 1972. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.