Sæterbakkens minnepris til Kjørsvik

joakim_kjorsvik
Joakim, foto: Geir

Stig Sæterbakkens minnepris er på 100.000,- samt et litografi av Sverre Malling, og går til en forfatter med overbevisende litterære kvaliteter, originalitet og mot til å skape sine egne prosjekter, og forfatteren bør ha utgitt mellom 2-4 skjønnlitterære bøker.

Juryen for prisen uttaler blant annet:

«Juryen har latt seg imponere av Kjørsviks vilje til å utforske ulike sjangre, til å stadig fornye seg, samtidig som han har utviklet en lett gjenkjennelig stemme. I Kjørsvik forfatterskap er litteraturen ikke et rent, ryddig sted, men et myldrende rom. Her er livsleden og livsgleden to sider av en og samme grunnholdning, som vi også mener har en affinitet med Stig Sæterbakkens litteratursyn. Med ekspressive og tidvis eksessive virkemidler, men en alltid nøktern grunntone, evner Kjørsvik å skrive fram en litteratur som er nesten like full av krumspring og overraskelser – og komikk – som livet selv.»

Årets jury består av Thomas Lundbo fra Forfatterforeningen, Ingrid Svennevig Hagen fra Bibliotekforeningen og juryleder Carina Elisabeth Beddari fra Kritikerlaget.

Joakim Kjørsvik, født 1978, bor i Oslo. Han debuterte med Åpenbart ingen nabo (2007), en samling fortellinger som ble svært godt mottatt av kritikerne. Senere har han utgitt romanen I fjor var en lang natt (2013), fortellingene Folk jeg husker (2017) og diktsamlingen Min døde hund (2019).