Salgsboom for kvinnelige norske forfattere

Les saken i sin helhet hos NRK: https://www.nrk.no/kultur/salgsboom-for-kvinnelige-norske-forfattere-1.14753590 Dina Roll Hansen, seniorrådgiver i NORLA (Senter for norsk skjønn- og faglitteratur i utlandet), sier at det…

maja_lunde__foto_oda_berby
  • Les saken i sin helhet hos NRK: https://www.nrk.no/kultur/salgsboom-for-kvinnelige-norske-forfattere-1.14753590

Dina Roll Hansen, seniorrådgiver i NORLA (Senter for norsk skjønn- og faglitteratur i utlandet), sier at det har skjedd en tydelig endring de siste årene, når det gjelder forholdet mellom antall kvinner og menn som blir oversatt.

– Vi ser en klar tendens at flere kvinnelige norske forfattere blir oversatt enn tidligere. Det har skjedd mye bare de siste tre årene. Og det gjelder alle sjangre. Ser man på listen over de 25 mest oversatte norske forfatterne i 2015, var kvinneandelen 16 prosent. I 2018 var den 36 prosent.

– Vi har jobbet veldig bevisst med å trekke frem kvinnelige forfattere. Og det er veldig mange sterke kvinnelige forfatterskap, innenfor alle sjangre. Vi har hatt noen veldig sterke bestselgere, for eksempel Maja Lunde har gjort det fantastisk i mange land, i tillegg til forfattere som Marta Breen og Siri Pettersen.

Også på salgslistene her hjemme ser man en klar kvinnelig dominans. På salgslistene til Bokhandlerforeningen er seks av de ti mest solgte bøkene kvinner, fire av dem er norske. Listen toppes av norske Lisa Aisato.