Samle nøttene til e-vinteren

Vidar Kvalshaug

Tidlig i fjor høst skrev jeg epost til Trygve i Aschehoug, han er vel i denne sammenhengen en trivelig bever. I eposten ba jeg om å få tilbake rettighetene til mine tre første bøker, to romaner og en novellesamling utgitt i årene 1996-2000. Forlaget hadde ikke signalisert at de hadde planer med dem, og siden jeg skiftet til Gyldendal Forlag i 2005, var det naturlig å ha alt samlet.

Men vent: jeg hadde en baktanke. Jeg mente selvsagt ikke å gi Gyldendal rettighetene til de tre gamle bøkene. Rettighetene beholder jeg sjøl.

Hvorfor?

Tja, "kjekt å ha" kan bli til "svært kjekt å ha" nå som eboka kommer. For den kommer.

I salongene, korridorene og på barstolene på Royal Christiania gikk refrenget. "Jeg har vært for sløv" og "Selvsagt, dette har jeg tenkt på, men det er ikke blitt gjort". Gjør det nå. Ta kontroll over egen backkatalog som forlaget deres ikke har noen planer med. Det er enkelt. Skriv en epost til Rette Vedkommende, gi Rette Vedkommende en passe frist til å svare og for all del; sørg for å ta vare på det skriftlige svaret du får. Hvis de ringer deg eller nevner saken i et møte, be om å få det skriftlig.

Er forlaget ekstra snille mot deg, får du også ferdig ombrekk og evenuelt omslagsmateriale (sistnevnte må du nok betale ekstra for om du har planer om å realisere boka selv). Cornelius Jakhelln nevnte han hadde fått hele sulamitten. Kanskje han er et ekstra flittig ekorn.

Et halvt år etter mailen til Trygve i Aschehoug, purret jeg og fikk til slutt svar fra Even Råkil om at jeg eier mine tre første bøker. Den dagen var jeg glad.

Bli med på følgende tankespinn:

Forlagene har satset mye på å få til en ebokløsning. Stor prestisje og tilsvarende prestisjetap hvis det ikke går. Det er mange steiner i veien: moms, forfatteravtaler etc.

La oss si at de i første omgang ikke lykkes med å selge nye bøker (papirpris kr. 349) til ebokpris på – la oss si 250 kroner. Hva skjer da?

Jo, da går de på backlistene og tilbyr forfatterne å gjøre ebok av dine gamle verker mens de venter på å kunne ebokifisere de nye. Du tenker kanskje, så fint, da blir den tilgjengelig igjen?

Det er for snilt, for du vet at backlist må prises som pocket og knapt nok gir deg en tier per bok. Kanskje mindre.

Hva om du eier bøkene selv?

Du kan da hindre eboklaging av dine verker før et skikkelig avtaleverk er på plass.

Eventuelt kan du deale pris direkte med rett til å takke nei.

Du kan faktisk lage ebøker selv og selge dem selv, slik som vårt mest aktive ikke-medlem, Morten Jørgensen har planer om. Han har publisert et åpent brev til Anne Oterholm på bloggen sin (finn linken sjøl) om eboka og forfatteres (manglende) posisjonering.

Det er ikke noe mål for meg at forfattere skal forvalte formuer, men de må i alle fall sørge for at de har en formue, bøkene, eh nøttene sine, klare foran en elektronisk fimbultid. I dag er det opp til forlagene å båndlegge dem.

Nå skal jeg skrive til Per i Spartacus for å få tilbake rettighetene til en reisefortelling jeg ga ut i 2003.

Vidar Kvalshaug

PS: Per Nordanger i Spartacus, en flittig bjønn i denne bransjen, svarte etter bare noen timer. Fra sin mobil. Han så ingen problemer, men skulle ta fatt på dette når han kom til kontoret. Det var tross alt en søndag. DS

Vi oppfordrer forfatterne til å svare på innlegget, kommentere det eller komme med et eget innlegg. Send til: astrnor@online.no