Slik kan vi støtte Ukraina

Den norske Forfatterforening har tatt kontakt med ukrainsk PEN, den ukrainske Forfatterforeningen, og ukrainske enkeltforfattere for å lytte til deres råd og få vite hvordan vi kan støtte dem og vise at vi fordømmer det russiske angrepet på Ukraina, skriver DnF-leder Heidi Marie Kriznik. Meld gjerne ifra hvis det er initiativ dere mener Forfatterforeningen bør støtte.

Av Heidi Marie Kriznik, leder i DnF

Kjære forfattere

Den norske Forfatterforening har tatt kontakt med ukrainsk PEN, den ukrainske Forfatterforeningen, og ukrainske enkeltforfattere for å lytte til deres råd og få vite hvordan vi kan støtte dem og vise at vi fordømmer det russiske angrepet på Ukraina.

På nettsiden til DnF kan du lese intervjuet med den anerkjente ukrainske lyrikeren, essayisten, oversetteren og litteraturkritikeren Ostap Slyvynsky:

Slik kan norske forfattere hjelpe

Ukrainsk Pen ber om følgende støtte:

Ukrainsk PEN ber om støtte

Over en million ukrainere er nå på flukt. Hvis du har mulighet til å hjelpe flyktninger fra Ukraina med å invitere dem på middag, gå tur i parken, gå på lekeplassen, gi husly, så kan du fylle ut dette skjemaet som administreres av Iryna Sabor v/Ukrainsk forening i Norge:

Hjelp Ukrainske flyktninger i Norge

Forfatterforeningen har delt og støttet flere opprop, deriblant uttalelsen til European Writers Council:

EWC fordømmer Russlands angrep på Ukraina

Onsdag denne uken møtes skribentorganisasjonene og NORLA for å vurdere hva vi kan gjøre videre.

Ellers så oppfordrer jeg dere til å ta bilde av dere selv med et ark med teksten  #StandwithUkraine og dele det på sosiale medier.

Årsmøtet i Den norske Forfatterforening nærmer seg. Jeg minner om fristen for å melde seg på årsmøtet, mandag 14. mars. Det blir fint å sees på årsmøtet helgen 26.- 27.mars.

Vennlig hilsen Heidi Marie