Barnebokinstituttet skriv på nettsida si om den nye «rektoren»:
– Norsk barnebokinstitutt er glade for at det er Steffen R.M. Sørum som blir med oss i videreføringen av vår utdanning i skrivekunst og litteraturformidling når utdanningens nåværende leder Dag Larsen trekker seg tilbake sommeren 2019, sier direktør for Norsk barnebokinstitutt, Kristin Ørjasæter.
Som forfatter har Steffen R.M. Sørum selv bakgrunn fra skrivekunstutdanning. Før han debuterte var han elev ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. Senere har han utgitt 3 romaner for voksne, 3 for ungdom, og 12 barnebøker i forskjellige sjangre.
– I sin nåværende jobb har Sørum jobbet med mange sentrale forfatterskap, og lagt ned et viktig arbeid i utviklingen av norske tegneserieromaner. Han har også lang erfaring med litteraturformidling til barn og unge. Hans allsidige kompetanse vil komme godt med i videreutviklingen av studiet, avslutter Ørjasæter.
– Jeg gleder meg til å få være med i et nytt kapittel i norsk barnelitteraturhistorie. De 15 studentene som kommer inn på Norsk barnebokinstitutts forfatterutdanning annethvert år er privilegerte fordi de både kan utvikle eget forfatterskap og dykke ned i barnelitteraturen og jobbe med formidling. Boken har aldri før vært i konkurranse med så mange andre medier om tid og oppmerksomhet. Fremtidens forfattere og formidlere må evne å møte disse utfordringene og gjøre litteraturen relevant. Forfatterutdanningen vil være et viktig fundament for å etablere seg som forfatter og formidler i dag, sier Steffen R.M. Sørum.
Sørum tiltrer stillingen hos Norsk barnebokinstitutt den 1. mars 2019.
I eit intervju med Barnebokinstituttet, reflekterer Dag Larsen over sin tid i bransjen. Larsen seier dette om overgangen frå å jobbe med (litteratur)politikk til å drive skule:
Dag Larsen har bakgrunn fra politikken, men mistet fort interessen, selv om det var lærerrikt. Erfaringene fra organisasjonslivet kom godt med da han takket ja til å lede Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) i 1998, vervet skulle han inneha i seks år. Der jobbet han for forfatternes rettigheter blant annet gjennom forhandlinger om bibliotekvederlaget og arbeidet med å forsøke å få på plass en boklov.
det skjer så mye i barne- og ungdomslitteraturen at vi ikke klarer å henge med
– Det var gøy, gøy og arbeidsomt, for å si det sånn. Jeg kom i kontakt med både gamle og unge forfattere, og fikk jobbe på deres vegne. I det arbeidet så jeg tydelig noe jeg har hatt som en fornemmelse hele veien: det skjer så mye i barne- og ungdomslitteraturen at vi ikke klarer å henge med. Og forfatterne kommer sent til de faglige og litterære erkjennelsene sine, fordi det ikke finnes noe sted man kan skolere seg i det. Og det var det flere enn meg som mente.