Tanums kvinnestipend til Hedda H. Robertsen

hedda_h_robertsen_foto_anna-julia_granberg

Hedda H. Robertsen (f. 1987) er utdannet ved Warwick University i England og Universitetet i Oslo. Hun debuterte i 2008, og har tilsammen utgitt 3 romaner.

Juryens begrunnelse:

Hedda H. Robertsen debuterte i 2008 med romanen Skutt i filler av Mads Mikkelsen. Hovedpersonen, nitten år gamle Alba, jobber i bokhandel. Hun forelsker seg i en av kundene, en danske i førtiårene som hun gir navnet Mads Mikkelsen etter den kjente danske skuespilleren. Albas fantasier om ham går etter hvert over til en ren besettelse. Romanen vakte oppsikt både på grunn av forfatterens unge alder, hun var bare 21 år gammel på utgivelsestidspunktet, og fordi den var eksplisitt erotisk, men debutverket viste også frem et åpenbart og uvanlig fortellertalent.

Fire år senere kom Ildfuglen, en roman om to unge studenter, Simone og Amalie som bor sammen i et kollektiv. Begge to har til felles et dypt problematisk kjærlighetsliv, men der Amalie i selvutslettende grad gir seg hen til sin gifte elskers ganske ekstreme ønsker, bruker Simone sex for å håndtere traumer fra sin egen fortid.

Å skrive om erotikk er en vanskelig øvelse og eksemplene fra verdenslitteraturen på hvor galt det kan gå, er mange. Desto mer imponerende er måten Hedda Robertsen håndterer det på. Det skyldes ikke minst at hun tar tematikken på største alvor. Hun er en forfatter som ikke viker tilbake for seksualitetens problematiske og mørke sider, men samtidig har hun et skarpt blikk for både det komiske og tragiske i romankarakterenes forsøk på å håndtere kjærligheten. Robertsen skriver frem de mest ekstreme scener med likefremhet, letthet og språklig presisjon.

I sin nyeste roman, Cut Piece fra 2019, tematiseres hun fremdeles begjær, underkastelse og smerte, men i større grad enn i de første bøkene viser Robertsen her vilje til å utfordre sjangerkonvensjonene. Cut Piece er en mangfoldig roman. Den inneholder tre forskjellige historier, sømløst flettet inn i hverandre. Bokens hovedperson, som har åpenbare selvbiografiske trekk, oppholder seg i Frankrike hvor hun prøver å få orden på en skrivekarriere som har gått i stå. Samtidig reflekterer hun over kjærlighetsforholdet til S, et forhold hun innser er dysfunksjonelt og ubalansert.

Studenten Lydia filmer sine seksuelle møter med en mye eldre og gift kunstkritiker, og gjør filmene til et kunstverk.

I den siste fortellingen møter vi Consuela som har fått brystkreft og oppsøker sin tidligere elsker. Disse karakterene har Robertsen frekt stjålet fra en roman av Philip Roth og slik kaster hun et kvinnelig blikk inn i universet til en av de fremste skildrene av mannlig seksualitet.

Alle de tre historiene utfyller og understøtter hverandre. Det handler om kjærlighet, om underkastelse som frihet, og om ekstreme valg, gjenkjennelige temaer fra Robertsens forfatterskap, men de handler også om kunst og om forholdet mellom kunsten og livet, av og til i en essayistisk form. Resultatet er mangfoldig, forfriskende og intelligent.

Tanums kvinnestipend
I anledning Den norske Forfatterforenings 100-årsjubileum opprettet Tanum bokhandel et årlig stipend på 50.000 kroner til en kvinnelig forfatter som er i begynnelsen av sin karriere. Det er Forfatterforeningens litterære Råd som tildeler stipendet.