Til kamp for det frie ord

Angrepet på Salman Rushdie viser at kampen for ytringsfriheten må styrkes. Det mener forfattere og organisasjoner som er opptatt av det frie ord.

DnF-leder Heidi Marie Kriznik omtaler angrepet på Salman Rushdie som «dypt tragisk».

– Det viser at det ikke alltid er trygt å være en forfatter som driver med samfunns- og religionskritikk, og det er en påminnelse om at ordet ikke er fritt alle steder – derfor fordømmer vi også dette angrepet, sier Kriznik til Klassekampen.

Les saken i sin helhet: https://klassekampen.no/utgave/2022-08-15/gar-til-kamp-for-det-frie-ord

Kriznik frykter nå at flere forfattere skal bli mer forsiktige med hva de sier og skriver.

– Jeg er redd for at selvsensuren skal bli sterkere, for det er noe uforsonlig over det ytringsklimaet som preger offentligheten. Det gjelder ikke bare temaer som berører religionskritikk, men også andre samfunnsdebatter, sier Kriznik til Klassekampen.

Hun sier at Forfatterforeningen gjerne bidrar til å legge en strategi videre for ytringsfrihetskampen og støtte til Rushdie.

Angrepet mot Salman Rushdie før helga krever ny mobilisering til støtte for ytringsfriheten, mener forfatter Thorvald Steen.

– Nå må vi slåss for ytringsfriheten som en universell rettighet, sier forfatter Steen til Klassekampen.

Steen har i mange år arbeidet aktivt til støtte for Salman Rushdie, blant annet som leder i Forfatterforeningen på 1990-tallet. Han omtaler angrepet på Rushdie som forferdelig, men er lettet over at forfatteren har overlevd.

I lys av angrepet fredag mener Steen at det nå må tas konkrete grep for å støtte Rushdie og kampen for det frie ord, skriver Klassekampen.

– Nå må Forfatterforeningen, sammen med de andre norske forfatter- og skribentorganisasjonene – samt Forleggerforeningen og Norsk PEN – legge en strategi for å mobilisere sine europeiske søsterorganisasjoner på ny til støtte for Salman Rushdie. For vi er åpenbart ikke ferdige med Rushdie-saken, sier han til KK.

Dessuten mener Steen at norske myndigheter, med utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) i spissen, må engasjere seg.

– Huitfeldt bør instruere Norges FN-ambassadør Mona Juul om å utfordre Iran til å fordømme dette angrepet, sier Steen til KK. Han mener samtidig at hendelsens sist fredag vil skape en motkraft.

– Jeg føler meg sikker på at dette vil føre til mer interesse for Rushdies bøker, og at religionssatire vil ha gode livsvilkår i tida framover.

Kjersti Løken Stavrum er leder av Norsk PEN, og hun er også bekymret for at angrepet mot Rushdie kan bidra til å innskrenke ytringsfriheten.

– De aller færreste vil jo mene at det er verdt å dø eller bli alvorlig skadet for retten til å drive religionskritikk. Angrepet er dessuten synd for islam, for det er viktig at religioner får muligheten til å utvikle seg i takt med resten av samfunnet, sier Stavrum til KK.

– Rushdie-saken vil bli et naturlig tema under den internasjonale PEN-kongressen i høst. Men det synes å være umulig å trekke tilbake den fatwaen, sier hun.

Flere enkeltforfattere har engasjert seg. Fredag kveld la Jan Kjærstad ut et bilde av seg selv på Facebook der han holder et eksemplar av «Sataniske vers» i hånda. «Til alle som ikke har denne romanen: Gå i bokhandelen og kjøp den i morgen. Eller bestill den. Les den», skriver den norske forfatteren i innlegget, som mandag formiddag var delt over 630 ganger.