Uklart om DnF eller FF vil klage på ny fordeling av bibliotekvederlaget

Det skriver Klassekampen.  5. oktober utløper fristen for å klage på den nye fordelingen av bibliotekvederlaget.  Les om vedtaket her: https://www.forfatterforeningen.no/artikkel/bibliotekvederlaget-forfatterforbundet-tilkjennes-11-av-skjonnlitteraer-pott 4. august ble det…

_syn5099

Det skriver Klassekampen.

• Les om vedtaket her: https://www.forfatterforeningen.no/artikkel/bibliotekvederlaget-forfatterforbundet-tilkjennes-11-av-skjonnlitteraer-pott

4. august ble det bestemt at Forfatterforbundet får 11 prosent av den skjønnlitterære potten, noe som tilsvarer omtrent 6,4 millioner kroner. Dermed ble DnFs del av potten redusert fra 38 til 32 prosent.

I Den norske Forfatterforening har styret hatt saken oppe til diskusjon på to styremøter.

– Det er virkelig helt åpent. Vi skal ta en ny prat mot slutten av denne uka, sier generalsekretær Mette Møller.

Hun beskriver det som en vanskelig situasjon, med mange hensyn å ta.

– En av de store utfordringene er at vi alle skal dele den samme kaka. Dersom vi krever mer, må vi peke på andre som skal få mindre. Sånn sett er vi alle hverandres motparter, og det er ikke akkurat oppskriften på god stemning, sier Møller til KK.

Eystein Hanssen, leder for Forfatterforbundet, vet ikke om FF skal godta vedtaket, skriver Klassekampen. I utgangspunktet krevde foreningen 2,1 millioner kroner mer enn hva de nå er blitt tilbudt.

– Dette er en veldig vanskelig sak. Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre, sier Hanssen til KK.

Forfatterforbundet fikk ikke komme inn som en femte skribentorganisasjon i NFOF. Til tross for at Forfatterforbundet har hatt forhandlingsrett til bibliotekvederlaget siden februar 2019, har de andre organisasjonene nektet dem innpass i fondet. Derfor har FF nå opprettet et fond slik at de kan forvalte pengene så fort fordelingsnøkkelen er bestemt.